Thursday 22 March 2012

Belajar Tinggi2

Assalamualaikum.
Salam Sahabat.

Semalam result SPM dah keluar.
Aku memang betul2 tak empat nak update.
Tahniah pada adik2 yang berjaya dapat keputusan cemerlang.
Yang kurang cemerlang tu jangan cepat putus asa.
Ini baru permulaan.
Perjalanan masih terlalu panjang.

Biasanya sebelum beberapa hari nak keluar result tu mak ayah yang tak lena tidur.
Duk fikir macam mana la keputusan anak dia nanti.
Arwah mak aku pun macam tu la dulu.
Asal nak keluar result exam je dia yang tak boleh tidur.
Sampai darah tinggi naik la.
Maklumlah mak mana yang tak risau bila dapat anak yang malas nak belajar macam aku ni.
24 jam asyik main je.
Tapi syukur la berkat doa mak, aku ni jadi manusia jugak la sekarang. Huhuhu.

Ni gambar kenangan aku dan arwah mak aku.
Mak aii kurus gila masa ni.
Maklumlah tahun 1999 beb.
Masa ni aku form 5.
Aku dapat Anugerah Sri Cendekia 1999.
Kira macam best student la walaupun tak berapa nak best.
Yang bestnya abah aku pun dipanggil naik pentas bagi anugerah tu kat aku.
Glamour la kami seketika. Hehehe.

Really miss that moment.
Rasanya ini gambar terakhir aku dan arwah mak.
Beberapa bulan lepas tu mak meninggal dunia.
Tak sempat nak hantar aku masuk u.
Doktor kata usus perut mak pecah sebab terlalu banyak makan ubat.
Mak aku pun banyak makan ubat masa tu sebab excited nak hantar aku masuk u la.
Nak kasi kurang sikit sakit lutut dia.
Nak kasi kuat berjalan.
Pantang ada orang kata ubat ni bagus dia mesti beli.
Last2 lain jadinya.
Memang dah tertulis ini semua ketentuan Allah.
Tapi sampai harini aku masih susah nak maafkan diri aku dengan apa yang dah terjadi tu.
Stop la.
Taknak la cerita sedih2.
Kita layan cerita happy2 je.

Berbalik pada cerita SPM tadi, aku nak ucap tahniah la pada yang dah berjaya.
Berjaya atau tak tu perkara ke-2.
Yang penting anda dah usaha sungguh2.
Tak semestinya tak berjaya dalam SPM tu terus tak berjaya dalam hidup.
Cepat2 tetapkan matlamat untuk masa depan.
Belajar tetap kena belajar.
Ilmu tetap kena tuntut tak kira la ilmu apa pun janji bukan ilmu hitam. Hehehe.
Belajar la tinggi2 sampai berjaya bekerja untuk diri sendiri.
Bukan untuk bekerja makan gaji semata2.

Azhar
010-2207181

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...