Tuesday 6 March 2012

Salam Takziah

Tiap2 yang hidup pasti akan mati.
Daripada Nya kita datang dan kepada Nya kita kembali. 

Salam takziah buat sahabat baik aku, Nizam
diatas pemergian ibunya yang tercinta petang semalam.

Aku betul2 terkejut bila dapat berita ni awal pagi tadi.
Itu pun Aprap (member Nizam) sms katanya pukul 10 pagi dijangka kebumi.
Tergamam pun ye jugak.
Tak tahu la kenapa.
Mungkin sebab aku pernah lalui saat2 macam ni 11 tahun yang lepas.

Aku memang kenal arwah mak Nizam ni.
Dulu masa zaman sekolah selalu tumpang berehat kat rumah dia.
Arwah mak Nizam ni memang baik yang amat sangat.
Itu yang terasa jugak bila dapat berita sedih ni.

Syukur la aku berkesempatan untuk pergi ziarah jenazah pagi tadi.
TQ to my bos, Puan Haryani yang bagi pelepasan aku ke sana.
Jasa baiknya akan aku kenang sampai bila2.

Aku sampai Taman Kota Cheras pagi tadi dalam pukul 10 lebih sikit.
Masa tu jenazah baru lepas dimandi dan dikafankan kat surau area situ.
Alhamdulillah aku sempat sama2 solat jenazah bersama jemaah2 lain.
Bertuahnya arwah sebab penuh ruang surau pagi tadi.
Terharu aku dengar bacaan imam yang mengetuai solat tadi.
Besar sungguh rahmat Allah kepada arwah.
Suami sendiri yang mengimamkan solat.

Selesai semua urusan jenazah dibawa ke Tanah Perkuburan Islam Batu 10 Cheras.
Allah je yang tahu macam mana perasaan aku masa tengok jenazah dikebumikan.
Teringat arwah mak aku dulu.
Tambah pulak bila tengok wajah sedih Nizam dan adik beradik yang lain,
lagi la aku rasa sebak.
Dah tentu ujian ni terlalu berat untuk mereka terima. 

Alhamdulillah segala urusan dipermudahkan dan berjalan dengan lancar.

Sebelum balik tadi aku sempat jumpa Nizam dulu.
Bila dengar suara dia menangis tadi betul2 buat aku rasa sayu.
Aku dapat rasakan kesedihan yang dia tengah lalui.
Betapa susahnya nak terima hakikat hidup tanpa seorang ibu.
Hidup tanpa kasih sayang ibu.
Hidup tanpa senyum tawa ibu.
Allah Maha Kuasa.
Ini semua ketentuan dari Nya.
Sebagai hamba Nya kita harus redha.

Buat Nizam dan semua ahli keluarga, aku nak ucapkan takziah.
Banyakkan bersabar dengan ujian ni.
Banyakkan berdoa pada Allah.
Banyakkan membaca Al-Quran.
Banyakkan bersedekah untuk arwah.

Dan buat rakan2 yang sedang baca entry ni,
sama2lah kita sedekahkan fatihah untuk arwah.
Semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan hamba2 Allah yang beriman.

~ Al-Fatihah ~



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...