Sunday 11 March 2012

Perang Bank

Assalamualaikum.
Salam Sahabat.

Malam tadi aku sempat lepak2 dengan member bank aku.
Contact biasa aku la.
Kami jumpa pun sebab dia kata ada benda penting nak bagitahu.

Cuaca malam yang sejuk tu tiba2 terasa panas pulak bila dengar cerita dia.
Ada 2 member aku yang dia tengah uruskan jadi delay pulak.
Patut boleh settle paling lewat Selasa ni.
Tapi nampak gayanya makan minggu jugak la sekarang.
Ini semua angkara 1 bank yang tersangat lah popular 1 ketika dulu.
Nama bank tu tak payah la aku sebut kat sini.
Macam2 syarat baru la yang dia keluarkan sekarang.
Dulu aku cuba sabar lagi dan malas nak ambil port sangat.
Tapi sekarang boleh bikin hilang sabar dibuatnya.

Mula2 nak dapatkan settlement dari bank tu kena bayar cash RM50 dulu.
Ok ikut je la.
Tak berapa lama lepas tu keluar syarat baru.
Lepas dah bayar RM50 kat kaunter kena tunggu 1 minggu pulak baru dapat settlement tu.
Ada tu yang sampai 2 minggu.
Itupun kena datang bank collect sendiri.
Ada certain branch tu dia post je tapi lagi lambat la.
Padahal benda boleh dapat tak sampai 5 minit je pun.
Tapi nak buat macam mana terpaksa ikut jugak la.
Last month ada syarat baru lagi.
Before nak dapat settlement tu owner kena mengadap branch manager dulu.
Aku dah start tak boleh terima la syarat yang ni.
Tapi syukur la tak semua branch macam tu.

Aku faham sekarang ni persaingan hebat.
Dia terpaksa bersaing dengan bank2 lain,
tapi jangan la keluarkan syarat macam dia berurusan dengan budak2 sekolah tadika pulak.
Semua orang sama2 nak cari makan so faham2 je la.
The best man win la kan.

Ini member bank aku.
Dia yang banyak tolong aku selama ni.
Kerja dia memang tip top la.
Aku senang berurusan dengan dia.
Gambar ni 2 minggu lepas masa kami lepak kat Presint 16.
Masa ni dia ada tunjuk aku 2 flyers dari bank yang dulunya top ni.
Aku ada copy dia cuma tak sampai hati nak tunjuk kat sini.
Kelakar pun ye jugak.
Terang2 dia kutuk 2 bank yang tengah jadi pesaing hebat dia sekarang.
1 tu dia tulis M**B.
Dan 1 lagi dia tulis K*H.
Siap ada asterink2 yang tak tahan tu.
Kalau fakta yang dia tulis betul tu takpe lagi.
Ini memang terang2 la dia main tulis je tak study betul2 dulu.

Terbaru punya cerita malam tadi la.
Member aku ni cakap ada masalah sikit dengan 2 orang yang aku submit minggu lepas.
Tu yang kami jumpa tu.
Dulu dia boleh tolong aku dapatkan settlement tu dalam masa yang sangat cepat.
Macam mana cara dia buat tu tak penting.
Yang penting tetap ikut prosedur bank tu.
Tapi minggu lepas hq dapat detect branch yang member aku guna ni banyak keluarkan settlement.
So lepas ni branch tu dah tak boleh keluarkan settlement lagi.
Tak weird ke bunyinya??

Come on la.
Jangan la guna taktik2 dan syarat2 yang macam ni.
Menyusahkan semua orang la.
Kalau rasa dah tak boleh pergi, tukar la strategi.
Kalau dah rasa yang ni tak boleh nak makan,
fokus la kat mortgage ke apa ke yang long term punya basis.
Daripada duk buat macam ni makin ramai customer lari ada la.

Sorry la ye entry kali ni ke arah luahan perasaan sikit.
Harap jangan ada pihak yang tersinggung terutama rakan2 aku yang kerja kat bank tu.
Aku minta maaf sangat2 kalau korang ada terasa hati dengan entry aku kali ni.
Anggap je la ni luahan hati dari salah seorang customer. Huhuhu.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...