Thursday, 19 January 2012

Lesen Berniaga

Assalamualaikum.
Salam Sahabat.

Baru2 ni aku duk borak dengan sorang jiran aku ni.
Merangkap brader jual burger separuh masa.
Sebelah siang kerja sebagai pak polisi.
Sebelah malam berniaga burger.
Maklumlah nak tambah pendapatan sampingan.
Tapi jangan salah faham pulak.
Ni bukan brader burger yang perli aku 2 minggu lepas tu. Hehehe.

Actually aku dah pernah share peluang bisnes aku ni kat dia 2 bulan lepas.
Tapi dia tak berminat.
Katanya takde masa.
Selalu sibuk kerja.
Tapi akhirnya dia terpaksa akur.
Sibuk kerja makan gaji
tak mampu nak bantu dia menampung segala perbelanjaaan keluarga.
Nak tak nak terpaksa cari side income jugak.
Mula berniaga pukul 6 petang dan tutup pukul 2 pagi.
8 jam jugak la sehari.
Katanya kalau ada rezeki lebih dapat la untung dalam RM50 sehari.
Tapi kalau sebaliknya, roti 1 bungkus besar tu pun tak habis.
Aku sepatutnya kena bersyukur banyak2.
1 ke 2 jam berniaga dengan Akademi Taipan boleh dapat dalam RM500 sehari.
Siapa nak bagi.


Khabarnya minggu lepas gerai dia kena serbu dengan MPSJ.
Ada orang buat aduan dekat pegawai atasan.
Yang buat serbuan tu pun kawan kepada jiran aku ni.
Apa boleh buat demi tugas terpaksa la serbu jugak.
Saman tetap kena saman.
Gerai pun kena sita.
Rupanya selama ni dia berniaga tanpa lesen.
Kesian jugak aku tengok dia.
Anak2 masih kecik.
Baru2 ni dapat lagi seorang cahaya mata baru.
Dah tentu lagi banyak nak pakai duit.
Mungkin ni la dugaan untuk dia.
Yang penting jangan cepat putus asa.
Setiap yang berlaku ni mesti ada hikmahnya.

Nak dijadikan cerita.
Masa pegawai MPSJ tu nak balik lepas dah saman segala tu,
dia boleh tersesat pulak tak jumpa jalan keluar.
Tak pasal2 semua gerai dan kedai yang dia lalu pun kena saman jugak.
Semuanya takde lesen.
Buat renovation pun tak sah.
Main renovate je ikut suka mereka.
Gerai makan kena.
Kedai2 runcit kena.
Kedai gunting rambut kena.
Kedai dobi pun kena.

Aku terfikir jugak apa yang susah sangat.
Ikut je la peraturan.
Dah tahu nak berniaga ambil je lesen.
Kalau taknak ambil lesen,
meh sini berniaga dengan Akademi.
Tak payah nak fikir2 pasal lesen.
Semuanya syarikat dah uruskan.
Kita hanya perlu buat je.
Kongsi je peluang bisnes ni sampai lebam.
Takde siapa nak halang kita.
Takde siapa nak saman kita.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...