Wednesday 4 January 2012

Berani Berubah

Assalamualaikum.
Salam Sahabat.

Hari ni dah nak habis hari ke-3 dalam tahun baru 2012.
Esok dah masuk hari ke-4.
Ada yang masih kekal bersemangat dengan azam tahun baru dia.
Ada yang dah suam.
Ada yang dah lupa azam dia 3 hari yang lepas.
Lebih malang lagi ada yang langsung takde azam.
Mungkin pada dia azam ni bersifat sementara je.
Awal tahun azam.
Beberapa hari lepas tu lupa.
Kembali kepada sediakala.

Aku pernah terbaca 1 ayat ni dalam buku apa entah tajuk dia aku tak ingat pulak.
Dia tulis sebelum kita berubah, minda kita kena berubah terlebih dahulu.
Aku memang setuju sangat2 la dengan ayat tu.
Kalau awal2 lagi kita dah cakap yang kita tak layak untuk berubah,
jawabnya sampai bila2 la kita tak akan berubah.

Bila cerita pasal berubah ni aku teringat pulak masa mula2 aku masuk opis pagi tadi.
Ada sorang rakan opis aku ni dah berubah dari segi penampilan dia.
Berubah ke arah yang lebih baik.
Wahh teruja aku.
Mungkin azam tahun baru.
Syukur Alhamdulillah.
Allah dah buka pintu hati dia.
Perubahan yang berlaku pada dia semuanya atas kehendak Allah.
Tapi setelah dia berazam dan berusaha la.
Rasanya benda ni tak jadi kalau dia sendiri tak usaha.
Perubahan di dunia.
Ganjaran InsyaAllah di akhirat.

Apapun tahniah la aku ucap pada dia.
Kenapa kena ucap tahniah pulak??
Sebab dia berani berubah.
Dia berani keluar dari kebiasaan dia.
Dia berani megatasi ketakutan dia selama ni.
Dia berani buang rasa was2 dan curiga dia sebelum ni.
Sebab tu la aku ucap tahniah.
Bukan senang nak buat benda2 ni.
Hanya orang2 yang hebat je yang mampu buat benda2 ni.
But still atas kehendak Allah juga.
Nak berubah pun mesti kena ada semangat.
Semangat macam api kat atas ni.
Menyala dan sentiasa membara.
Takde siapa yang boleh padam semangat kita tu.

Ok enough la cerita pasal dia.
Macam mana pulak dengan aku??
Aku dah berubah ke??
Haha mesti la dah.
Setiap kali aku nak berubah macam2 dugaan dan cabaran yang datang.
Kalau nak bagi contoh sampai esok pun tak habis cerita rasanya.
Tapi sebenarnya masih banyak lagi yang aku tengah usahakan.
Banyak beb.
Tapi jujur cakap ada 2 benda utama yang betul2 aku nak ubah dalam masa terdekat ni.
Dari aku yang malas kepada tak malas.
Dari aku yang suka bertangguh kepada suka bersegera.
InsyaAllah aku akan cuba sedaya upaya untuk ubah perangai buruk aku tu.
Kawan2 semua doa2kanlah ye. Hehehe.
TQ.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...