Saturday 28 January 2012

Kerja Dan Solat

Assalamualaikum.
Salam Sahabat.

Selamat pagi dan selamat berhujung minggu.
Mudah2an hari minggu kita dipenuhi dengan aktiviti2 yang bermanfaat.

Tiba2 aku terasa nak cerita 1 insiden yang berlaku minggu lepas.
Masa aku dalam perjalanan pergi opis jumaat lepas.
Hujan turun lebat tak hengat.
Hujan rahmat agaknya.
Jalan dah tentu la jem lebih teruk dari hari2 biasa.
Apa boleh buat redah je la.
Dah memang itu pilihan yang aku buat sendiri.
Lain la kalau aku bisnes sepenuh masa.
Masa aku yang tentukan sendiri.
Boleh keluar bila2 masa ikut suka hati.
Takde punch card.
Takde bos.

Ceritanya masa tengah jem tu ada 1 kereta depan aku ni
suka hati dia je buat jalanraya tu macam dia yang punya.
Selambe je langgar lampu isyarat merah.
Hampir2 accident la dengan kereta2 lain.
Ingatkan emergency ke apa ke.
Rupa2nya sebab nak kejar punch card pukul 8.30 pagi.
Aku tahu pun sebab aku nampak dia parking kat tepi jalan je
pastu duk terkejar2 masuk opis.
Aku ni dah tentu la punch merah sebab masuk pukul 8 pagi.
Tu yang cool je.
Kalau tak mungkin aku pun macam dia jugak. Hehehe.

Kadang2 aku ada jugak terfikir.
Waktu kerja bukan main lagi aku duk kejar.
Kalau punch merah tu bukan main lagi menyesalnya.
Tapi kalau waktu solat 5 waktu tak kejar pulak.
Padahal benda wajib tu.
Patutnya lagi la kena kejar.
Punch kad kat masjid/surau tepat pada masanya.
Paling kurang pun kat rumah la solat dengan family.
Kalau bab kerja sanggup langgar traffic light.
Kalau solat boleh pulak layan tv sampai habis cerita baru nak solat (aku la tu).

Teringat 1 artikel yang aku baca baru2 ni pasal lengah2kan solat.
Atau kumpulkan solat contohnya tunaikan solat Zohor pada penghujung waktu
sehingga hampir masuk waktu Asar.

Saad bin Abi Waqas bertanya Rasulullah SAW mengenai orang yang melalaikan sembahyangnya maka jawab baginda " Iaitu mengakhirkan waktu sembahyangnya dari waktu asalnya hingga sampai waktu sembahyang lain. Mereka telah mensia-siakan dan melewatkan waktu sembahyangnya, maka mereka diancam dengan neraka wail".
Ibn Abbas dan Said bin Al-Musaiyib turut mentafsirkan hadis di atas" Iaitu orang yang melengah-lengahkan sembahyang mereka sehingga sampai kepada waktu
mereka neraka jahanam tempat kembalinya".


Dalam hadis yang lain Rasulullah bersabda " Sesiapa yang mengumpulkan dua sembahyang tanpa ada halangan, maka sesungguhnya dia telah memasuki pintu besar dari pintu dosa-dosa besar". (Riwayat Al-Hakim)

Wallahualam.

Mulai saat ni aku sendiri kena berubah.
Aku mesti berubah.
Jom sama2 kita berubah.
Berubah ke arah yang lebih baik.
Solat tepat pada masanya.
Jangan berlengah atau bertangguh.
Allah nak cabut nyawa kita pun tepat pada masanya.
Tak akan sesaat lewat.
Tak akan sesaat awal.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...