Saturday 28 January 2012

Tips Untuk Bermula

Assalamualaikum.
Salam Sahabat.

Awal pagi tadi aku ke Restoran Mamak apa entah namanya aku pun tak ingat.
Sebelah Apartment Rusella, Taman Equine.
Plan asalnya nak jumpa sorang hamba Allah ni.
Tapi last minute dia cancel pulak.
Dah alang2 aku tercongok sorang2 kat situ apa lagi cuci kereta la.
Sebelah je dengan tempat aku lepak tu.
Sambil tu pekena roti canai dan teh tarik layan jugak.

Kebetulan ramai pulak yang call aku masa tu.
Semuanya urusan bisnes la.
Member bank ada.
Rakan niaga baru dari Kuala Kangsar ada.
Rakan niaga lama dari Nilai pun ada.
Shahir dari Kuala Kangsar inform urusan dana dah selesai.
Dan ada kawan2 dari sana pun sibuk nak jumpa
untuk dengar sendiri peluang dalam Akademi.
Aku minta dia set esok je.
Nanti dia akan bagitahu balik.
Mudah2an jadi la.
Tapi kalau tak jadi pun aku memang dah ada agenda lain.
Kiranya esok memang full la.
Kak Azwa @ DSM Azwa dari Nilai pun ada call.
Tengah plan nak jumpa aku dalam masa terdekat ni.
Khabarnya rakan2 niaga dia kat sana pun ramai nak join sekali.

Punya la sakan borak tadi sampai aku tak sedar brader meja sebelah duk dengar je
apa yang aku borakkan.
Selang berapa minit lepas tu dia tegur aku.
"Cuti ke harini?
Kerja mana?.."
Bagaikan orang mengantuk disorong bantal,
aku pun layan je la.
Borak punya borak rupanya brader ni kerja kerajaan jugak.
Selasa lepas dia baru je dengar 1 bisnes yang agak menarik pada dia.
Dia ingat aku pun buat bisnes yang sama sebab tu la dia tegur aku.
Dia nak tanya betul ke bisnes tu ok.
Wallahualam.
Aku pun tak dapat nak bantu dia.

Pada aku nak buat apa2 bisnes 1st make sure kena ada ilmu dulu.
Siapa yang akan bagi ilmu dan dekat mana nak dapat ilmu tu.
2nd syarikat mesti kena betul2 kukuh dan dah lama bertapak kat Malaysia.
Kalau boleh usia dah lebih 10 tahun dan tersenarai dalam Bursa Saham Malaysia.
Kalau nak buka syarikat sendiri pun boleh sebenarnya.
Tapi mana nak cari modal sampai ratusan ribu ringgit untuk bermula.
Nak create produk lagi.
Nak promote produk lagi.
Pada aku agak rumit la.
And 3rd definitely la kena ada support team yang kuat.
Sebab tu la aku pilih Akademi Taipan.
Banyak lagi faktor2 lain yang perlu diambil kira sebelum buat apa2 bisnes.
3 tadi ni antara yang utama je.
Kalau ada yang nak tahu lebih detail boleh la call/sms aku.
InsyaAllah aku akan berkongsi ilmu sekadar yang aku tahu.

Kepada brader Sham tadi fikir baik2 sebelum buat apa2 keputusan.
Kalau tak tahu jangan segan2 tanya je.
Aku doakan semoga dia buat keputusan yang terbaik untuk diri dan keluarga dia.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...