Monday 9 January 2012

Tahun Penuh Cabaran

Assalamualaikum.
Salam Sahabat.

Hari ni macam2 benda jadi.
Sebelah pagi ada urusan peribadi.
Tengahari urusan bisnes.
Petang pulak urusan kerja kat opis.
Macam2 masalah.
Tapi ok jugak sebenarnya.
Bila ada masalah2 macam ni baru la macam2 benda baru aku dapat belajar.
Call sana call sini minta pandangan dan bantuan.
Yang tak kenal pun sekarang dah boleh jadi kawan.

Pada aku 2012 tahun yang sangat mencabar.
Suka tak suka aku kena hadapi jugak.
Susah macam mana pun kerja kena buat jugak.
Stress macam mana pun kerja kena redah jugak.
Dalam bisnes pun sama.
Masalah yang datang anggap je sebagai 1 cabaran.
Bukan semua orang boleh dapat peluang nak buat bisnes.
Alangkah ruginya kalau dah ada peluang tak grab betul2.
Dan lebih rugi lagi kalau dah grab peluang ni tapi tak buat sungguh2.

Bila sebut pasal peluang ni aku rasa sekarang semuanya dah berubah.
Terlalu ramai orang kat luar sana sedang tercari2 peluang nak tambah pendapatan.
Kami dalam Akademi Taipan ni memang tak menang tangan.
Sana sini orang panggil nak jenguk peluang.
Maklumlah sekarang harga barang semua dah naik.
Gaji pun naik jugak tapi berapa la sangat.
Bukan tak bersyukur.
Tapi aku rasa kalau harga barang duk mencanak2 naik,
lebih baik tak payah bagi gaji naik.
Maintain kan je gaji lama habis cerita.
Takde la menyeksa orang yang gaji tak naik 100% kan.

Tapi maaf cakap la.
Mungkin yang aku cakap ni tak berapa betul.
Cuma ikut pengalaman aku yang hari2 bergaul dengan rakan2 kerajaan.
Rasanya kebanyakan dari mereka tak ambil port sangat pasal kenaikan harga barang ni.
Mungkin sebab mereka jarang terdesak.
Mungkin sebab mereka banyak kemudahan.
Kemudahan yang orang swasta susah nak dapat.
Kalau agak2 dah nak terdesak je mereka boleh senang2 buat pinjaman bank.
Mereka boleh senang2 overlap.
Gaji tahunan naik RM50 pun dah boleh buat overlap.
Dapat ribu2 lagi dalam tangan.
Jadi orang kaya la sekejap.
Mereka dah cukup selesa dengan gaji dan kemudahan yang kerajaan sediakan.
Tapi jangan salah faham bukan semua orang kerajaan macam tu.
Segelintir je.

Cuma baru2 ni aku ada dapat info dari sorang member bank aku.
Bukan aku nak takut2kan sesiapa yang baca.
Sekadar nak share supaya kita semua lebih bersedia.
Ada sesetengah bank memang dah start buat dah pun.
Akan datang semua bank akan follow.
Kalau sebelum ni kebanyakan loan boleh apply sampai 20 ke 25 tahun.
Tapi lepas ni dah diselaraskan pada 15 tahun je maksimum.
So kalau gaji tahunan naik pun lepas ni susah la nak overlap.
Kalau sebelum ni pinjaman maksimum 60% dari gaji.
Tu pun dia tengok potongan dalam payslip je.
Tapi lepas ni potongan luar payslip pun dia kira sekali.
Fuhh jawabnya ramai la yang dah lebih 60%.
Kalau dalam kerajaan dah boleh kena tindakan tatatertib tu.
Syukur la aku ada back up payslip bisnes.
Kalau tak nahas jugak.

Itu yang aku dengar la.
Mula2 aku ingat rumors je.
Tapi macam aku cakap tadi la memang dah ada bank yang buat pun.
So rasanya sebelum terlambat better prepare la apa2 yang patut.
Especially yang memang komitmen besar.
Elakkan dari bergantung pada gaji semata2.
Hanya kita yang tahu kedudukan kewangan kita.
Hanya kita yang tahu masalah kewangan kita.

Kepada sesiapa yang pernah berniat atau baru berniat nak tambah sumber pendapatan,
Akademi Taipan sedia memberi bimbingan secara percuma.
Boleh call/sms aku.
010-2207181

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...