Saturday 28 January 2012

Tawaran Kerja

Assalamualaikum.
Salam Sahabat.

Actually baru2 ni ramai kawan2 aku call dan sms.
Katanya ada post kosong kalau aku nak tukar environment kerja.
Kalau aku nak deal dengan orang2 baru.
Kalau aku nak belajar buat benda2 baru.

1 kat jabatan kerajaan yang tak jauh pun dari opis aku sekarang ni.
1 lagi jabatan kerajaan jugak tapi jauh sikit la dari opis aku sekarang.
Dan 1 lagi jabatan kerajaan jugak yang akan diperbadankan dalam masa terdekat.
Berbelah bagi jugak aku dibuatanya.
Nampak macam menarik.
Apa tidaknya peluang datang di saat2 macam ni kan?? Hehehe.

Puas aku fikir.
Berbincang pun sudah.
Dan akhirnya aku dah buat keputusan.
Aku dah decide tawaran mana yang aku nak pilih.
Jawapan muktamad takde talian hayat.
Antara tiga2 tu aku tetap pilih tawaran dari Akademi Taipan.
Peluang kerja yang Akademi sediakan.
Memang gaji tak tetap.
Cuma yang menariknya gaji berdasarkan usaha.
Usaha lebih dapat la lebih.
Usaha kurang maka kurang la hasilnya.
Tak perlu nak bodek membodek.
Tak perlu nak tindas menindas.
Tak perlu nak rebut2 pangkat.
Dalam Akademi mereka berlumba2 nak bantu aku untuk naik pangkat.
Mereka berlumba2 nak bantu aku untuk berjaya.
Hari2 bagi aku semangat dan motivasi.
Bukan sekdar bantu, malah mereka sanggup turun padang untuk bimbing aku.
Sentiasa bagi ilmu kat aku.
Ilmu untuk berjaya dan kaya.
Bukan setakat di dunia malah di akhirat kelak.

Jujur aku cakap.
Dulu aku memang tak minat.
Tak minat nak buat bisnes2 macam ni.
Tak suka berkawan atau berjumpa dengan orang2 yang buat bisnes macam ni.
Aku sangat negatif.
Aku cipta macam2 alasan untuk tak nak ambil tahu peluang macam ni.
Aku sibuk takde masa lah.
Aku tak suka jumpa orang lah.
Aku tak pandai jual barang lah.
Aku tak suka balik lewat malam lah.
Dan macam2 lagi.
Itu semua pandangan aku je.
Awal2 lagi dah fikir macam2.
Orang nak share peluang je aku dah reject awal2.
Kalau aku dengar pun muka aku macam tutt je.

Tapi apa yang aku dapat??
Bila aku susah takde siapa pun boleh bantu aku.
Alasan2 yang menjadi peneman setia aku tu pun langsung tak membantu aku.
Paling kuat pun aku hanya mampu bersujud atas sejadah mengadu pada Allah.
Mohon rezeki dari Allah.
Tapi hakikatnya Allah takkan bagi rezeki kalau aku sendiri tak usaha.
Kalau aku sendiri tak sanggup nak korban masa dan tenaga untuk usaha.

Apapun aku bersyukur sangat2 pada Allah.
Pertamanya Allah buka pintu hati aku yang macam batu ni
untuk dengar dulu peluang perniagaan yang Akademi sediakan.
Dan keduanya Allah buka jugak pintu hati aku untuk berniaga bersama Akademi.
Mungkin itulah jalan yang Allah nak tunjuk pada aku.
Mungkin inilah rezeki yang Allah nak bagi kat aku.


Akhirnya aku sedar dengan hanya makan gaji,
aku tak boleh nak harap gaji naik setiap bulan walaupun aku berdoa siang dan malam.
Tak boleh nak harap dapat bonus tiap2 bulan walaupun aku berdoa sepanjang masa.
Hakikatnya aku kena berusaha.
Aku kena berniaga.
9/10 rezeki dari berniaga.
Tak mustahil Allah akan bagi rezeki yang berlipat kali ganda.
Tak mustahil Allah akan bagi rezeki yang melimpah ruah setiap bulan.
Dan tak mustahil Allah akan bagi rezeki yang sentiasa bertambah setiap bulan.
Dengat syarat aku sendiri mesti berusaha.
Wallahualam.


Wahh panjang pulak cerita aku kali ni.
Itu la serba sedikit pengalaman hidup aku yang tak seberapa.
Mudah2an ada la benda2 baik yang boleh dijadikan tauladan.
Yang boleh beri manfaat kepada yang sudi baca.
Tapi kalau ada benda2 yang tak baik aku mohon maaf.

Kalau ada siapa2 yang berminat nak tahu peluang yang Akademi sediakan,
jangan segan2 call/sms aku.
010-2207181
Percayalah.
Takde siapa yang boleh ubah hidup kita melainkan diri kita sendiri.
Siapa tahu 20 minit masa yang Anda luangkan,
bakal merubah kehidupan Anda sehingga 20 tahun akan datang.
InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...