Wednesday 18 July 2012

Dari Biasa-Biasa

Jam sekarang hampir pukul 5 pagi.
Aku malas nak lelap mata balik.
Kalau tak nanti ada jugak yang terbabas sampai ke pagi.
Sambil layan radio ni, aku update la blog sekejap.

Seperti yang dijanjikan dalam entry yang lepas,
aku nak share cerita pasal tauke restoran yang aku jumpa baru2 ni.
Restoran Bintang Bistro.
Salah seorang usahawan bumiputera yang telah berjaya.

Mula2 dia buka restoran ni dulu pelanggan tak berapa ramai.
Tapi sekarang sentiasa ramai.
Memang luar biasa.
Dia betul2 berjaya sekarang.
Pekerja ramai.
Sekarang pun dah drive BMW X6.

Aku saje tanya dia berapa lama berniaga sampai boleh jadi macam ni.
Dia tak menjawab soalan.
Cuma katanya.
Dulu dia bermula dari gerai kecik biasa2 je.
Berhijrah sana sini cari pengalaman.
Pasang surut berniaga semua tu perkara biasa.
Bila surut mesti ada sebabnya.
Yang penting tak boleh cepat putus asa.
Kena terus berusaha.

Nak berniaga ni tak boleh main2.
Kena serius.
Nak tarik hati pelanggan ada banyak benda kena ambil kira.
Rasa makanan kena konsisten sedap.
Harga pun tak boleh suka2 ubah.
Servis kena cepat.
Jangan kasi pelanggan tunggu lama.
Pelayan pun kena ramah dan sentiasa senyum.
Dan yang paling penting restoran kena sentiasa buka.
Kalau boleh 24 jam sehari.
7 hari seminggu.
Tak boleh ikut sedap hati.
Rasa nak buka then buka la.
Kalau takde mood tutup.
Pelanggan cepat lari.

Itu la antara benda2 yang dia cakap.
Ilmu dan tips yang sangat berguna buat aku.

(Maaf lupa ambil gambar)

Azhar
010-2207181

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...