Wednesday 6 June 2012

Tak Tentu Arah

Assalamualaikum.
Salam Sahabat.

Alhamdulillah baru selamat sampai rumah setengah jam tadi.
Masa tengah tunggu bisnes partners untuk ke USJ Taipan tadi,
aku dapat sms dari sorang member yang tanya aku buat bisnes apa.
Reply punya reply terus set appointment untuk jumpa.
Port kat Sate Haji Samuri je tadi kat Kajang.

Tapi yang lebih menarik untuk dikongsikan appointment lepas kerja petang tadi.
Jumpa Abg Wan.
Dia yang ajak jumpa ada benda nak sembang2 sikit katanya.
Rupa2nya dia nak bagitahu aku yang dia pun dah buat bisnes aku ni.
Qualified pergi Guangzhou lagi.
Alhamdulillah bertambah lagi usahawan melayu kat Malaysia ni.
Walaupun bukan dengan aku, tapi aku tetap doakan semoga lebih ramai lagi rakan2 lain yang dia boleh bantu.
InsyaAllah.

Sebenarnya 2 tahun lepas aku dah share peluang bisnes ni kat dia.
Memang dia nampak minat.
Tapi bukan rezeki kami untuk bekerjasama.
Dia ni jenis suka sangat tanya pandangan kawan2.
Itu yang servis terus bertukar tangan tu.
Biasa la kalau duk tanya pendapat orang memang sah2 la kena pangkah.
Padahal orang tu pun bukan tahu apa.
Kalau kita berniat nak berniaga buku tapi kita duk tanya tauke ikan.
"Tauke kalau aku mahu berniaga buku boleh untung ka??"
Dah tentu la tauke tu kata berniaga ikan lagi untung.
Sebab tu la dia jual ikan.


Orang hanya boleh bagi pendapat bukan pendapatan.
Sayangnya lepas 2 tahun baru Abg Wan ni sedar yang kawan2 dia tu tak boleh bagi pendapatan kat dia.
Akhirnya dia buat jugak.
Dan syukur la sebab dah mula melangkah menuju ke puncak kejayaan.

Moral of the story.
Kalau nak minta ditunjuk arah, jangan ditanya pada yang tak tentu arah.

Azhar
010-2207181

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...