Thursday 23 August 2012

Malu Berniaga

Masa beraya kat Sg Tangkas baru2 ni, aku sempat la borak dengan sorang pakcik ni.
Orang berniaga.
Macam2 perniagaan dia dah buat.
Orang macam ni aku tak boleh tengok je.
Mesti kena sembang2.
Mana tahu boleh dapat tips berguna dari pengalaman dia yang lepas2.
 
Dia ada bagitahu aku pasal projek terbaru dia.
Dah 30% jalan dah pun.
Dari apa yang dia cerita, kalau betul2 jadi memang mantap la.
Cuma itu perancangan jangka masa panjang dia.
Aku doakan mudah2a berjaya.
 
Kat sini aku bukan nak cerita pasal bisnes dia.
Aku just nak share tips yang dia cerita kat aku.
Tips untuk berjaya kalau nak berniaga.
Katanya "orang kita" ni sebenarnya boleh pergi jauh kalau betul2 berniaga.
Cuma kena buang 2 benda.
 
1) Buang rasa malu berniaga
"Orang kita" kebanyakannya malu nak berniaga.
Malu dengan "orang sekeliling" yang cakap mereka macam2.
Buat apa nak malu.
Berniaga nak sorok2 sampai bila nak berjaya.
Berniaga kan sumber rezeki yang halal.
Malah 9/10 rezeki dari berniaga.
Jangan ambil port sangat apa orang nak kata.
 
2) Buang sifat PHD
Perasaan hasad dengki.
Kena faham orang yang berjaya tu bukan tiba2 je berjaya.
Mereka pun kena usaha.
Mungkin mereka pun dah beberapa kali jatuh tapi tetap bangun dan berusaha.
Sebab tu mereka berjaya.
Bila kita tengok orang lain berjaya, patutnya kita contohi dia.
Bukan sihir dia.
 
Itulah 2 benda yang dia share kat aku.
Aku just tulis kat sini sebagai peringatan untuk diri sendiri.
 
Azhar
010-2207181
 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...