Sunday 26 August 2012

Sebatan Dan Tali Gantung

Jam sekarang lebih kurang pukul 4.30 pagi.
Mata aku tak boleh nak lelap balik.
Saje la layan mata kat depan laptop jap.

Awat tajuk entry kali ni lain macam je.
Agak terkeluar topik pulak. Hehehe.
 Saje aku nak share cerita sikit.
Mungkin boleh jadi iktibar untuk kita.
Mungkin jugak boleh buat kita rasa bersyukur.
 
Baru2 ni ada la sembang dengan sorang sahabat ni.
Dia duk bercerita pasal kerja kawan2 baik dia.
Sorang ni bekerja sebagai tukang sebat kat Penjara Kajang.
Sorang lagi tukang gantung sampai mati pesalah yang dah jatuh hukum.
Dengar cerita dia haritu dah buat aku rasa semacam je.
InsyaAllah awal bulan depan aku akan jumpa sendiri dua2 orang tu atas urusan akademi.

Pasal sebatan tu.
Aku penah la tengok video tu masa zaman sekolah dulu.
Orang penjara datang tayang video tu.
Ngeri la kena 20 kali sebatan.
Sampai hancur la kena sebat.
Rupanya sekarang baru aku tahu yang tukang sebat tu pun bukan calang2 orang.
Ada elaun khas.
Kena pergi kursus berbulan2.
Belajar cara nak sebat.
Teknik itu teknik ini.
Kat mana nak sebat.
Rotan macam mana yang digunakan.
Ikrar dan macam2 lagi.
Tak boleh ada silap.
Pendek kata kena perfect la.

Itu 1 bab.
Yang kerja gantung orang sampai mati lagi 1 bab.
Asal dapat tahu je ada orang akan dihukum gantung sampai mati, dia yang tak senang duduk.
Hari2 berdoa minta Allah tenteramkan hati dia.
Hari2 berdoa minta Allah ampunkan dosa dia.
Hari2 berdoa minta Allah selamatkan keluarga dia.
Sebab demi tugas dia terpaksa buat kerja dia.
Kerja gantung makhluk ciptaan Allah sampai hilang nyawanya.
Sampai mati meninggalkan dunia.
Tinggalkan keluarga mereka.
Tinggalkan anak isteri mereka.
Setiap kali lepas selesai kerja tu, berbulan2 dia akan rasa tak aman.
Jiwa tak tenteram.
Kadang2 aku terfikir macam mana la kalau itu tugas aku.
Confirm aku resign.

Aku patut rasa bersyukur dengan kerja aku sekarang.
Kerja kat opis.
Kerja dengan ATM.
Kadang2 aku rasa macam susah.
Tapi hakikatnya ia jauh lebih mudah dari kerja mengambil nyawa orang.
Hidup tak aman biarpun sekadar menjalankan tugas yang diamanahkan.

Wallahualam.

Azhar
010-2207181
 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...