Thursday 23 August 2012

Zaman Pemerintahan Jepun

Apa kes tiba2 nak cerita pasal zaman pemerintahan Jepun pulak ni??
Sebenarnya aku nak share sikit apa yang berlaku masa aku beraya hari pertama baru ni.
Seperti yang aku tulis dalam entry sebelum ni, aku ada pergi beraya dekat Taman Sri Andalas.
 
Gambar masa beraya kat sana.
 
Dipendekkan cerita aku duk layan la borak dengan tuan rumah.
Nenek yang dah berusia hampir 90 tahun.
Tapi alhamdulillah masih kuat berjalan ke sana sini.
Cakap pun masih bersemangat.
Lebih2 lagi bila bercerita pasal zaman pemerintahan Jepun.
Kalau nak cerita semua memang tak dapat la kan.
Panjang beb.
Dipendekkan cerita aku ketengahkan yang berkaitan je la.
 
Antara ceritanya.
"Atok tak boleh dengar kalau ada isteri sekarang yang merungut kata susah nak jaga anak.
Zaman atok dulu anak berderet2.
Dulu mana ada pampers.
Mana ada seluar getah.
Mana ada lampin.
Anak2 kecik ni kalau nak buang air macam tu je la.
Lebih2 lagi bayi.
Kita ni sampai nak solat pun tak boleh.
Kain ni asyik kena najis dia je.
Sampai kadang2 habis semua kain kena najis.
Kalau nak membasuh pulak kena tunggu esoknya.
Pukul 6 pagi dah kena beratur.
Memang susah la.
Sekarang ni hari2 doa minta Allah ampunkan dosa kita tak solat dulu.
Entah Allah terima ke tidak tu tak tahu la.
Tapi kalau zaman sekarang ni tak ada alasan kalau tak boleh solat.
Semua kemudahan dah ada."
 
Wallahualam.
 
Yang baik dijadikan tauladan.
Yang kurang baik dijadikan sempadan.
 
Azhar
010-2207181


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...