Monday 13 August 2012

Pasar Ramadhan

Pasar ramadhan atau lebih dikenali sekarang dengan nama Param.
Memang dah jadi tradisi pasar ramadhan sangat popular setiap kali bulan puasa.
Penuh dengan umat islam yang nak beli juadah buka puasa.
Yang bukan islam pun tak kurang hebatnya.

Aidil bersama cempedak gorengnya

Ramadhan kali ni aku berkesempatan pergi 3 je pasar ramadhan.
Ampang, Serdang dan Taman Equine.

Dari segi makanan tu memang meriah la.
Macam2 makanan ada.
Cuma sedap tak sedap tu yang jadi isu.
Terlalu subjektif.
Mungkin aku kata sedap orang lain kata tak sedap.
Atau mungkin jugak sebaliknya.
Tapi kalau sampai makanan basi or sampai tak boleh makan tu tak patut la kan.
Cari rezeki tu biar la betul2 sikit.

Hahaha saje nak cerita pengalaman aku sikit.
Beli karipap panas kat 1 pasar ramadhan yang tak perlu la aku sebut nama tempatnya.
Masa bebuka tu aku pun sedap la makan.
Sekali dalam karipap tu ada inti tambahan.
Stapler punya bullet.
Yang saiz masa besar pulak tu.
Nasib baik la aku tak dikejarkan ke hospital masa berbuka tu.
Kalau tak aku yang kerjakan penjual tu. Hehehe.

Apapun mulai harini aku nak berubah sikit.
Nak ikut tips membeli kat pasar ramadhan seperti yang aku baca dari blog rakan ATM aku.
Azlina Mohd Taib.
Mungkin berguna untuk kita semua.
Tips yang dia dapat dari Ustaz Don Daniyal masa bagi ceramah kat opis dia.
1st kena tengok yang jual tu tutup aurat atau tak.
2nd kena tengok penjual tu dengan mata hati kita.
Mana tahu kot2 penjual tu tak solat sebab sibuk menyiapkan juadah yang nak dijual tu.
InsyaAllah akan dipraktikkan.

Azhar
010-2207181

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...