Tuesday 25 September 2012

Madu Tualang

Tiba2 teringat nak share 1 cerita masa aku ke Cameron Highland baru2 ni.
Pada aku tak sah kalau naik sana tak beli Madu Tualang.
Cuma isunya macam mana nak tahu madu yg dijual tu madu tualang atau sebaliknya.
Tambah pulak aku yg memang zero bab madu2 ni.
 
Kat atas sana melambak2 penjual madu.
Yg dalam kedai ada.
Orang berniaga tepi jalan ada.
Orang asli yg jual kat dalam pondok tepi2 jalan pun melambak2.
Rambang mata.
Boleh kata lebih dari 100 peniaga madu lebah ada kat sana.
 
Dalam banyak2 tu aku tertarik untuk beli kat sorang peniaga ni.
Maaf gambar aku lupa nak snap.
Dia jual kat tepi jalan je macam biasa.
Kenapa aku pilih dia??
Sebab atas meja dia siap ada letak telur ayam kampung & telur ayam biasa.
Aku dah bayangkan itu madu yg betul2 tulen.
Telur2 tu mungkin dia nak cuba prove pada customer.
Itu 1st impression aku la.
 
Bila pergi kat meja dia, rupanya ada 3 jenis madu kat situ.
Warna pun lain2.
Dia explain kat aku 1 per 1.
Ada madu biasa.
Ada madu dari lebah yg dipelihara.
Ada madu dari lebah hutan.
Siap dia cerita cara proses lagi.
Dan yg buat aku lebih kagum bila dia siap tunjuk keratan akhbar & majalah pasal madu dia.
Siap laminate lagi jadikan macam 1 buku.
Lepas tu ada tips pulak.
Kalau sakit kepala minum macam ni.
Kalau batuk2 minum macam ni.
Memang terbaeekkk la.
Terus aku borong kat dia.
 
Kesimpulannya dalam bisnes memang macam tu.
Kena tahu cara nak tackle hati pelanggan.
1st impression.
Ilmu tentang produk/servis tu so that nampak lebih confident.
Bukti.
Baru la pelanggan yakin untuk terima produk/servis kita.
 
TQ brader.
Kalau turun sana aku pasti cari dia lagi. Hahaha.
 
Azhar
019-6696181

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...