Monday 28 November 2011

Aku Pun Nak

Wow banyaknya duit.
Duit siapa ni??
Kalu aku kira2 lebih kurang RM8,000 jugak ni.
Duit aku ke??
Yang pasti bukan duit aku.
Aku pun bukan ada duit sangat sebanyak tu.
Ni sebenarnya duit kawan2 aku.
Mereka minta tolong aku belikan Bio Aura, Bio Zone Food dan lain2.

Azhar apa motif ko post gambar ni??
Bukan apa aku just suka2 je.
Saje2 layan perasaan.
Saje2 duk berangan.
Kan best kalau aku boleh dapat gaji sebulan sebanyak ni.
Tapi macam mustahil je.
Aku ni cuma seorang pekerja bawahan.
Gaji berapa la sangat.
Kalau nak dapat macam tu pun makan tahun la.
Kena sambung belajar tinggi2 dulu.
Tambah pengalaman kerja.
Ambil exam itu ambil exam ini.
Dan macam2 lagi la baru boleh dapat agaknya.
Kalau dapat pun masa tu harga barang dah melambung naik.
Gaji RM8,000 masa tu sama je nilai dia dengan gaji RM2,000 sekarang.

Tapi syukur Alhamdulillah la
Allah bagi aku rezeki tambahan dalam Akademi.
Kalau usaha betul2 dan sungguh2
memang boleh dapat lebih dari gaji sebulan.
Gaji 1 tahun pun InsyaAllah boleh dapat dalam masa 1 bulan.
Tapi kalau buat main2 atau tak sungguh2,
jangan kata 1 bulan
suku bulan gaji pun belum tentu dapat.
Tak perlu tengok jauh la.
Aku tengok Abg Din dan Kak Tini pun dah cukup.
Mereka berdua ni antara yang rapat dengan aku sekarang.
Kalau ikutkan pendapatan mereka lebih kurang RM300,000 sebulan.
Maknanya RM300,000 dalam masa 30 hari.
Kalau aku pecahkan sehari je pendapatan mereka dah RM10,000.
Wow banyak tu.
Aku ni kalau dapat RM8,000 sebulan pun dah punya la bersyukur.
Inikan pulak RM10,000 sehari.
Macam tak masuk akal.
Tapi tu la hakikatnya.
Rezeki yang Allah bagi dalam perniagaan.
Mereka bersabar dengan karenah manusia.
Mereka terus berusaha walaupun terpaksa melalui pelbagai dugaan dan cabaran
selama 11 tahun bersama Akademi.
Dan akhirnya itulah hasilnya.

Aku tak kisah apa orang nak kata.
Aku akan terus berusaha seperti mereka.
Kalau ikutkan ramai je kat luar sana yang tak berjaya.
Melambai2 memanggil aku untuk sama2 tidak berusaha.
Tapi syukur la Allah pilih aku.
Allah bagi contoh2 yang jelas kat depan mata kepala aku.
Supaya aku buka mata aku ni luas2 untuk melihat.
Supaya aku gunakan akal fikiran aku ni untuk memilih.
Contoh orang berjaya ada.
Contoh orang gagal pun ada.
Tinggal aku je yang perlu pilih nak ikut yang mana.
Kalau tanya budak sekolah sekalipun
rasanya mereka tahu nak pilih yang mana.
Wallahualam.






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...