Friday 25 November 2011

Apa Nak Jadi??


Ini semua lumrah dalam perjalanan hidup aku.
Berdepan dengan manusia yang punya macam2 kerenah dan ragam.
Banyak benda yang aku nak cerita sebenarnya.
Mulut ni memang rasa nak cerita.
Tapi hati ni pulak rasa macam tak perlu.
Wallahualam.
Semua dah besar panjang.
Masing2 boleh fikir sendiri.
Sama2 la kita ambil iktibar mana2 yang patut.
Yang baik jadikan tauladan.
Yang kurang baik jadikan sempadan.

Sebenarnya aku seronok dan bersyukur sangat2
sebab kebelakangan ni macam2 orang yang aku dapat jumpa.
Pengalaman ni sedikit sebanyak mengajar aku untuk lebih matang dalam berfikir.
Lebih matang dalam menilai seseorang.
Manusia ni ada macam2 kerenah.
Macam2 karakter.
Kadang2 tu boleh buat aku tak lena tidur duk fikir pasal mereka.
Fikir kenapa mereka jadi macam tu?
Fikir betapa pelikya perangai mereka tu?
Fikir apa faedah yang mereka dapat kalau buat macam tu?
Fikir apa sebenarnya yang ada dalam fikiran mereka agaknya?

Cuma apa yang betul2 aku tak faham sekarang ni
kenapa la ada manusia yang hati tu tak berapa nak wangi.
Aku dan kawan2 aku semua ni cuma insan kerdil
yang sedang berusaha mencari rezeki di bumi Allah ni.
Kami ni bukannya pergi merompak, mencuri atau menipu orang sana sini.
Yang nak duk dengki tu kenapa??
Kalau ada yang tak kena tu cakap la terus terang.
Habis cerita.
Bukan susah pun.
Buat apa nak berlakon?
Bukan boleh dapat award Pelakon Terbaik pun.
Depan cakap lain belakang cakap lain.
Depan senyum belakang kutuk.
Depan puji belakang keji.
Depan bukan main lembut bahasa.
Belakang tikam hidup2.
Sampai bila nak ikut aku senyap2??
Aku baru nak pergi jumpa dia dah pergi dulu.
Kalau aku yang dapat jumpa dulu
dia pulak tetap akan pergi jumpa kemudian
Kalau aku cerita A sampai Z
dia pulak akan tambah sampai segala huruf yang tak wujud pun keluar.
Kalau yang dia cerita tu betul takpe lagi.
Ini entah apa yang dia auta.
Dari orang nak jadi tak nak.
Dari orang suka jadi tak suka.
Kalau betul niat dia nak bantu kawan2
buat apa nak baling batu sembunyi tangan.
Sampai bila nak hidup dengan kucar-kacirkan orang lain.
Sampai bila asyik nak duk jatuhkan orang lain.
Sampai bila nak tengok orang lain jangan berubah macam dia.
Sampai bila nak sakit hati tengok orang lain berjaya.
Mulut kata aku seronok dan tumpang bangga dengan kejayaan kau.
Tapi dalam hati kata alah dia ni tak lama la tu.
Sikit hari lingkup la.
Hello!!!!!
Wake up!!!!!
Ingat kejayaan tu boleh datang tiba2 ke??
Kena usaha beb.
Kena berkorban masa, tenaga dan wang ringgit.  
Bukan mudah nak berjaya.
Bukan senang nak senang.
Tapi kalau nak susah pulak senang je.
Nak jadi bos besar kat opis pun berapa tahun kena belajar kat Universiti.
Berapa banyak duit dia habis.
Berapa tahun pulak dia kena kerja cari pengalaman.
Nak jadi Dr pun kena ada PHD.
Tapi kalau PHD (Perasaan Hasad Dengki) jawabnya jadi doktor syok sendiri la.
Apa salahnya kalau tengok kawan2 berjaya tu,
kita tadah tangan berdoa
semoga mereka tu akan lebih berjaya bukan sahaja di dunia
malah di akhirat kelak.
Semoga kita pun 1 hari nanti akan sama2 berjaya macam mereka.
Kan cantik macam tu.
Lebih cantik daripada duk fitnah orang tu
fitnah orang ni tak tentu pasal.

Aku bukan apa.
Orang lain berlumba2 nak bantu kawan2 untuk sama2 berjaya.
Yang penting kena jujur dalam berkongsi peluang.
Dan ikhlas dalam memberi bimbingan.
Atleast dapat jugak pahala.
Tapi dia duk berlumba2 nak jatuhkan kawan2.
Fitnah sana sini.
Biar sampai sama2 gagal macam dia.
Bukan dapat pahala tapi duk tambah dosa je.

"Bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang2 yang beriman, supaya kamu berjaya"
(An-Nur 24 : 31)

2 comments:

  1. perggghhh...terbaekkkkkkkkkk!!!!!!!...apa yang x dapat org lain luahkan bakal CDM 2012 kite dah luahkann...SYABASSSSSSSS!!!!!!!!!!!.... ;))

    ReplyDelete
  2. utk kebaikan semua.. tp risau jgk takut nanti kena tembak ngn pistol je..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...