Sunday 6 November 2011

Kenangan Aidiladha

Syukur Alhamdulillah.
Aku masih dipanjangkan umur untuk menemui Aidiladha 1432H.
Hari bersejarah buat umat Islam seluruh dunia.

Sedar tak sedar ini merupakan tahun ke-4 aku merayakan
Hari Raya Aidiladha bersama isteri aku.
Macam2 kenangan kisah pahit manis yang telah kami lalui.
Aku masih ingat lagi peristiwa yang berlaku
pada malam raya Aidiladha tahun 2008.
Waktu tu kami baru 4 bulan kahwin.
Malam raya tu aku di uji dengan ujian yang sangat besar dari Allah.
Mungkin jugak itu balasan Allah atas dosa2 lampau yan telah aku lakukan.
Rasanya aku tewas dalam ujian tu.
Tapi aku bersyukur walaupun aku dalam keadaan yang macam tu
masih ramai yang ambil peduli pasal aku dan isteri.
Sampai bila2 aku tak kan mampu lupakan jasa baik mereka.
Keluarga aku
keluarga isteri aku
dan rakan2 terutamanya dari Akademi Taipan.
Kak Tini, Kak Sarah dan Kak Aisah.
Jasa mereka memang tak dapat aku nak balas.

Raya Aidiladha tahun 2009 pulak lain ceritanya.
Aku terpaksa beraya kat hospital.
Waktu tu isteri aku tengah sarat dah nak bersalin.
Lebih kurang 4 hari jugak la dia kena tahan wad sebelum bersalin tu.
Syukur Alhamdulillah semuanya selamat.
Anak aku lahir pada 11 Zulhijjah 1430H bersamaan 28 November 2009.
Aidiladha punya pasal tu yang nama Muhammad Aidil tu.
Nak letak nama Aidiladha tak boleh sebab nama ayah dia dah Azhar.
Tak sedap pulak kalau panggil Aidiladha Bin Azhar.
Tak berapa nak masuk. Hehehe
Sebelum tu macam2 nama la yang aku dan isteri duk planning.
Siap beli buku nama2 dalam Islam.
Search internet lagi.
Last2 Muhammad Aidil Bin Azhar jugak yang keluar.
Dah tertulis sebenarnya.
Aidiladha tahun 2010 genap umur Aidil 1 tahun.
Syukur sangat2 sebab aku dapat beraya bersama anak dan isteri.
Inilah rahmat dari Allah setelah aku berumahtangga.
Cuma masa tu kami tak berapa sihat.
Demam2 biasa je.
Mungkin jugak musim demam waktu tu.
Tapi bagi aku Allah cuma nak hapuskan dosa2 kecil kami sikit.

Aidiladha tahun ni kami beraya di Serdang je.
Rumah mertua aku.
Awal pagi ni aku nak ziarah pusara mak aku dulu.
Lepas tu baru ke Serdang.
Tengahari atau petang sikit aku nak jumpa abah aku pulak.
Tak sah kalau raya tak jumpa abah.
Bukan jauh mana pun.

Kepada semua kawan2 baru dan lama
 khususnya yang tengah baca blog ni
aku ucapkan
Selamat Hari Raya Aidiladha.
Semoga segala pengorbanan yang telah dan akan kita lakukan
mendapat berkat dari Allah.
InsyaAllah.
  

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...