Monday 14 November 2011

Tak Rugi Tanya

Hari ni aku tak berapa nak sihat.
Pagi tadi dah ke klinik.
Doktor bagi MC tapi aku still kena masuk opis jugak
sebab ada benda2 yang nak diuruskan.
Dekat pukul 11 jugak la baru aku sampai opis.
Jalan jem tak hengat pulak tadi sebab jalan tengah upgrade.
Selalu boleh sampai opis 10 minit je
tapi kali ni dekat setengah jam baru sampai.

Tengahari tadi aku tak ke mana2
sebab ada 1 temujanji kat opis.
SY bukan nama sebenar.
Bukan SY I Follow.
 Yang ni SY kawan kepada rakan niaga aku Ermiza.
Ikutkan ada sorang lagi tapi dia tengah tidur berehat
tak berapa sedap badan.
So kami tak nak la ganggu dia.
Tepat pukul 1 aku dah start share peluang.
Sekejap je dah selesai.
SY sangat berminat.
Dia nampak ini adalah peluang untuk dia bantu suami
dan masa depan anak2 dia.
Demi masa depan keluarga dia.
Sebelum ni dia dah pernah dengar pasal bisnes ni.
Cuma dia belum terbuka hati nak ambil tahu.
Dia susah nak percaya dengan bisnes2 macam ni.
Tapi bila dah dengar tadi dia lagi tak percaya ada bisnes semudah ni.
Segala strategi telah di susun rapi dari A sampai Z.
Tinggal nak buat atau tak je.

Tadi pun SY ada cerita pasal sorang kawan dia.
Sama jugak dah tau pasal bisnes ni.
Cuma bezanya kawan dia tu dah block minda untuk dengar
sebab pada dia bisnes ni wajib buat pinjaman bank.
Itu yang sayang tu.
Tak dengar lagi dah judge dulu.
Habis tu kalau semua orang kena buat pinjaman bank,
Surirumah
Peniaga Char Kuey Tiow
Peniaga Pasar Malam
Peniaga Goreng Pisang tepi jalan
Pekerja Warung
dan ramai lagi yang takde pendapatan tetap tak boleh la buat bisnes dengan Akademi.
Tapi hakikatnya dengan izin Allah
mereka dah jadi berjaya pun sekarang ni bersama Akademi.
Hidup ni kalau duk dengar cakap orang je memang rugi la.
Atleast kaji dulu.
Selidik dulu.
Aku bukan cakap semua yang aku cakap tu betul.
Tapi kalau dia boleh bagi peluang pada diri dia
untuk dengar cerita2 negatif dari orang yang negatif,
apa salahnya dia bagi jugak peluang pada diri
untuk dengar cerita2 positif dari orang2 positif pulak.
Tak rugi pun rasanya.
Tapi ni la lumrah dalam kehidupan.
Kita hanya perlu belajar untuk menghormati pendirian seseorang.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...