Friday 4 November 2011

Ghairah

Entry kali ni aku nak zoom kepada ghairah untuk bekerja
tak kira la apa kerja sekalipun
sama ada kerja makan gaji mahupun kerja berniaga.
Baru2 ni ada seorang kawan aku dari Pusat Darah Negara tanya.
Izety (bukan nama sebenar) Hehehe
Azhar dah berhenti kerja ke??
Wahh bestnya kalau dalam hidup ni boleh berhenti kerja.
Bagi aku tak ada istilah berhenti kerja.
Berniaga atau makan gaji sekalipun tetap kena kerja.
Berniaga kena kerja.
Makan gaji pun kena kerja.
Kerja tetap kerja.
Tak mungkin aku boleh berhenti kerja.
Tapi kalau berhenti makan gaji atau berhenti berniaga
itu isu yang berbeza.

Bila cerita pasal ghairah kerja ni
aku teringat 1 artikel yang pernah aku baca awal tahun ni
pasal Almarhum Tan Sri Harun Hashim.
Beliau mempunyai rekod kerja yang sangat cemerlang.
Pengasas dan Ketua Pengarah BPR yang pertama
Hakim Mahkamah Tinggi Malaya
Pensyarah Kanan UIAM
Timbalan Pesuruhjaya SUHAKAM
dan banyak lagi jawatan penting yang disandang.
1 hari waktu beliau sedang bagi ceramah di khalayak ramai
ada seorang pelajar bertanya kepada beliau apakah rahsia kejayaannya.
Beliau menjawab.
"Rahsianya mudah. Setiap kali saya diberi tanggungjawab melakukan sesuatu, saya ghairah untuk melakukannya".



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...