Wednesday 16 November 2011

"Bisnes Monyet"

Tiba2 aku teringat kisah dulu2.
masa aku masih di sekolah rendah
aku dah mula berniaga.
Waktu tu duduk kem polis.
Abah aku dapat 1 stor yang agak besar.
Stor tu terletak kat tangga antara tingkat 3 ke tingkat 4.
Pendekkan cerita aku dah anggap stor tu macam aku yang punya.
Macam2 benda la yang aku dan kawan2 buat kat situ
yang penting dapat duit.
Kalau di ingat2 balik memang boleh pecah perut tergelak.
Aku pernah ubah stor tu jadi tempat jamming.
Alat muzik semua ada.
Yang tak tahan drum buat sendiri pakai tong dan beg plastik beras.
Nak main kena bayar dulu beb haha.
Lepas tu aku tukar jadikan library.
Segala buku ada dalam tu.
Macam biasa la nak bawa balik kena bayar sewa ikut hari.
Lepas tu buat rumah hantu pulak ala2 kat Melaka tu.
Hantunya geng2 aku jugak.
Siap ada muzik lagi.
Sekali masuk kena bayar 20 sen.
Lepas tu baru la aku beralih ke perniagaan yang ada wawasan sikit hehe.
Aku buka kedai repair basikal.
Partner aku nama dia Syukri.
Dia memang otai la.
Dari A sampai Z memang kitorang boleh buat.
Spray dan ubahsuai basikal semua boleh.
Waktu tu masyuk la sikit.
Dan last sekali aku buka kedai jual makanan ringan kecil2an.
Waktu urusniaga hanya tengahari selepas aku balik sekolah hingga sebelum pergi mengaji
dan waktu petang sebelum aku pergi main bola.
Dalam banyak2 yang aku buat tu
bisnes ni la yang paling menguntungkan.
Seminggu boleh dapat bersih RM50.
Kira banyak la bagi aku waktu tu.
Memang lucu la pengalaman2 tu semua.
Ni la orang kata ala2 "bisnes monyet".
Selama ni asyik dengar cinta monyet je.
Bila dah besar memang aku rancang nak teruskan berniaga.
Cuma aku tak tahu nak berniaga apa
dan tak tahu siapa yang boleh bantu aku.
Modal takde.
Pekerja pun takde.
Pengalaman lagi la takde.
Tapi Alhamdulillah akhirnya Allah perkenankan jugak hajat aku.
Allah bagi jugak aku rezeki melalui perniagaan.
Perniagaan dalam Akademi Taipan.
Jutaan terima kasih yang tak terhingga pada kakak aku
Azlindawati yang memperkenalkan perniagaan ni kat aku.
Kalau tak dah tentu sampai sekarang aku jadi pemakan gaji tegar sepenuh masa.

Ramai yang tanya aku.
Bagus sangat ke berniaga dengan Akademi ni?
Berapa lama boleh bertahan?
Wallahualam.
Tepuk dada tanya iman.
Kalau nak tahu bagus ke tak bagus kena la buat dulu.
Baru sendiri boleh rasa.
Penonton mana tahu apa yang pemain rasa.
Kalau nak tahu kena la jadi pemain dulu.
Berani tengok je tapi tak berani buat macam mana nak rasa.
Kalau tanya aku dah tentu la jawapan aku bagus.
Kalau tak mana mungkin aku boleh bertahan selama ni.
Mula2 dulu memang aku macam tak percaya
boleh ke tak boleh aku buat bisnes ni.
Tapi bila dah buat lagi la aku tak percaya.
Tak percaya bisnes ni jauh lebih mudah dari apa yang aku sangkakan.
Modal 1 sen pun tak keluar duit poket aku.
Semuanya Akademi yang bantu.
Aku tak perlu modal pusingan.
Aku tak perlukan pekerja.
Aku tak perlu cari tapak atau kedai untuk berniaga.
Aku tak perlu bayar sewa.
Aku tak perlu bayar bil elektrik dan air
Yang paling penting aku tak terikat dengan masa.
Aku boleh berniaga bila2 masa yang aku suka.
Aku bebas untuk menentukan masa aku sendiri.

Turun dan naik
jatuh dan bangun
untung dan rugi dalam bisnes ni perkara biasa.
Yang penting kena buat je.
Jangan mudah putus asa.
Allah tak akan uji kita diluar kemampuan kita.
Kalau ada masalah datang tu anggap je sebagai cabaran.
Kena tabah, sabar dan banyak2 berdoa.
Mohon kekuatan dan perlindungan dari Nya.
Kena yakin setiap rezeki yang datang tak kira besar atau kecil semua tu dari Dia.
Kepada Dialah kita berserah.
Kepada Dialah kita pohon pertolongan.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...