Monday 6 February 2012

Demam Denggi

Assalamualaikum.
Salam Sahabat.

Apa khabar sahabat2 pembaca??
Mudah2an sentiasa sihat disamping family tersayang.

Bila sebut pasal demam denggi ni,
aku rasa ini la penyakit yang betul2 tengah menular sekarang ni.
Pergi la mana2 hospital tak kisah la hospital kerajaan atau swasta,
kebanyakan pesakit yang kena tahan wad disebabkan demam denggi.
Ini anak buah aku, Fazura.
Dah dekat 2 minggu rasanya dia demam.
Dah macam2 klinik pergi.
Last2 pergi HKL terus kena admit sebab rupanya demam denggi.
Platelet count dia terlalu rendah.
2 hari jugak rasanya kat sana.
Aku yang tak sempat nak pergi melawat sebab jadual agak padat.
Tahu2 dia dah keluar wad.
Dan berpindah ke Hospital Serdang pulak sebab demam datang balik.
3 hari kat sana.
Tu yang aku sempat pergi melawat tu.
Biasanya kes2 macam ni orang bagi makan sup ketam untuk naikkan platelet count dia.
Tapi kali ni kami bagi minum air Bio Aura banyak2.
Alhamdulillah la beransur baik.

Kesian tengok budak2 kecik macam ni.
Cucuk sana cucuk sini.
Ambil darah berkali2.
Kalau kita yang dah besar panjang ni ok lagi.
Ini budak2 kecik lagi.
Cuba bayangkan kalau anak2 kita yang kena macam ni.

Aku memang dah ada pengalaman la tahun lepas.
Anak aku yang kena ambil darah,
mama dia yang meraung2 kat depan bilik tu. Hehehe.
Tapi memang betul pun.
Tak sampai hati beb nak dengar anak meraung2 kesakitan kat dalam tu.
Tapi anak aku dulu kes lain la bukan demam denggi.
Yang 1st admit tu lung infection.
2nd time diarrhea.
Mata yang melihat pun dah kesian apa lagi bahu yang memikul. Hehehe.
Memang tak sanggup la kalau anak aku kena admit lagi.

Berbalik pada cerita denggi tadi.
Jom kita perangi denggi habis2an.
Ambil langkah2 ni untuk kita hindarkan diri kita dari denggi.
Perlindungan dari gigitan nyamuk.
Elak dari melawat kawasan berisiko tinggi pada siang hari.
Musnahkan tempat pembikan nyamuk.

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...