Saturday 4 February 2012

Nombor Ekor

Assalamualaikum.
Salam Sahabat.

Pagi tadi aku ada terbaca 1 keratan akhbar kat wall member FB aku.
"80% Melayu Beli Nombor Ekor"
Macam mana tu??
Speechless aku dibuatnya.

Actually nak komen benda2 macam ni susah beb.
Maklumlah melayu kan.
Sensitif lebih sikit.
Salah cakap nanti lain pulak jadinya.

Pada aku punca utama is definitely kurang penekanan ilmu agama.
2nd sikap individu tu sendiri la.
Kalau letak Ustaz Azhar Idrus sekalipun depan mata dia bagi ilmu agama
tapi dia sendiri tak nak berubah tak jadi jugak.
And 3rd maybe environment la.
Keadaan sekeliling dia.
Orang jenis tak amik port sangat benda2 macam ni.
Pada mereka benda remeh je.
Sebab tu orang melayu masuk kedai nombor ekor muka boleh selambe je.
Macam takde perasaan.
Nak kata tak tahu dosa pahala mustahil sebab dah besar panjang.
Mungkin sebab dia rasa takde siapa yang nak amik port kot.

Mereka kat luar ni lebih suka persoalkan pasal orang berniaga dari orang beli nombor ekor.
Kalau buka internet pun melambak2 cerita2 negatif pasal orang berniaga.
Tak kisah la sama ada berniaga kecil atau besar.
Sama je.
Ada je benda yang tak kena.
Sampaikan orang melayu jadi takut nak berniaga.
Ramai sangat kawan2 yang aku jumpa takut nak berniaga sebab katanya
nanti kawan2 kutuk dia.
Kawan2 tak nak geng dengan dia.
Pada aku pedulikkan je la.
Tak rugi pun kalau tak dapat kawan dengan orang2 yang macam tu.

Tapi tu la persepsi orang kan.
Kebanyakannya yang buruk2 la.
Orang berniaga ambil rasuah la.
Menipu la.
Sumber pendapatan tak bersih la.
Dan macam2 lagi la.
Isu orang berniaga tak solat pun ada.
Siap ada forum lagi.
Yang duk komen dalam tu 100% melayu.
Memang champion la.

Last 2 weeks kalau tak salah aku ada jumpa sorang member ni.
Borak la pasal harga barang2 kat pasar malam.
Dia jawab apa tau.
Aku tak beli barang2 kat pasar malam ni
sebab aku memang tak percaya dengan peniaga2 pasar malam.
Nama je berniaga.
9/10 rezeki dari berniaga.
Tapi pernah ke diorang tu solat maghrib kalau asyik sibuk berniaga.

Aku terus jadi confused.
Nak tergelak pun ada jugak tapi cover la depan dia kan.
Katanya dia biasa beli barang2 kat supermarket je macam Jusco, Giant dan lain2.
Cuma aku terfikir je macam mana pulak dia nak check tauke tu solat maghrib ke tak. Hehehe.
Question mark.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...