Thursday 23 February 2012

Say No To Credit Card

Assalamualaikum.
Salam Sahabat.

Tajuk entry aku kali ni boleh bikin kontroversi.
Boleh bikin sesetengah orang panas hati.

Actually yang aku nak cerita ni pun pasal diri aku je.
Takde kena mengena dengan siapa2.
Hari ni genap lah 3 tahun aku hidup tanpa credit card.
Hahaha tahniah untuk diri sendiri.

Pada aku tak salah pun ada credit card ni.
Ada pro and cons tersendiri.
Tapi kalau untuk diri aku memang aku tak boleh pakai.
Tangan aku ni gatal je nak guna.
Cash takde pun takpe yang penting credit card ada.
Dulu aku memang ada pakai 2 credit card dari bank2 yang tak perlu la aku tulis kat sini.
Aku guna dulu pun sekadar nak isi petrol je.
Time isi memang sedap la.
Cash takde pun boleh isi.
Tapi bila part nak bayar tu mula la fikir banyak kali.
Kalau boleh nak bayar ikut minimum payment je.
Macam tu sampai bila nak habis.
Patutnya kalau aku guna RM500,
kena la bayar RM500 terus masa dapat gaji.
Tapi kalau dah RM500 bayar credit card habistu aku nak makan apa pulak.
Sebab tu la aku tak nak pakai.
Ada rezeki lebih cepat2 aku tutup.
Sekarang ni pun macam2 bank call offer credit card.
Tak dapat la nak tolong.
Aku memang tak berani.


Kadang2 tu aku rasa zaman sekarang ni memang perlu ada credit card.
Atleast 1 card.
Lagi2 yang kerja jenis travel sana sini.
Nak harap cash belum tentu kita ada cash sepanjang masa.
Nak tak nak kena la swap jugak.
Nanti balik opis claim balik and bayar la credit card tu.
Tapi entah la aku ni memang tak berani.
Mungkin jugak aku ni bukan jenis yang berdisiplin tinggi.
Tak boleh kawal nafsu berbelanja. Hehehe.
Nanti pantang desperate sikit, swap.
Kereta tiba2 accident atau rosak, swap.
Family tiba2 sakit, swap.
Itu yang payah tu.
Better aku pakai debit card je.
Swap bila ada duit kat dalam je.
Kalau swap tak lepas tu jawabnya takde duit la. Hahaha.

Ingat lagi 1st time aku guna debit card dulu masa honeymoon kat Paris.
Visa Debit kan boleh la pakai kat sana.
Kad aku dah aktifkan kat bank seminggu sebelum bertolak.
Yang bestnya masa last shopping kat Euro Disney tu,
aku dan wife bukan main lagi la duk sakan pilih barang.
Sekali bila nak bayar tak lepas pulak.
Dekat 5 kali try swap tak boleh2 jugak.
Padahal duit memang aku standby dalam tu.
Ada sorang kakak ni pun try swap debit card dia dari bank yang sama.
Tak boleh jugak.
Sengal betul.
Aku rasa nak saman malu je kat bank tu. Hehehe.
Orang dah queue panjang kat belakang ni.
Tapi nasib baik la aku ada cash RM tukar dengan member yang ada Euro masa tu.
Kalau tak dah tentu 2 kali malu.

Moral of the story.
Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri.
Lebih baik di negeri sendiri.
Hehehe.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...