Thursday 29 September 2011

Akal Dan Emosi

Akal      : Elok juga kita berniaga.
Emosi  : Buat apa. Risikonya tinggi.
Akal      : Risiko boleh diurus.
Emosi  : Kita boleh ke mengurus risiko?
Akal      : Kita boleh belajar.
Emosi  : Taknak lah. Aku malas.
Akal      : Bukannya lama sekejap je.
Emosi  : Lagi baik aku berehat.
Akal      : Malam nantilah kita berehat. Sekarang kita berusaha dulu.
Emosi  : Malam nanti aku nak tengok TV.
Akal      : Aku rasa kita kena kurangkan tengok TV dan luangkan masa untuk cari ilmu.
Emosi  : Buat apa nak cari ilmu. Ilmu yang kita ada sekarangkan dah cukup. 
Akal      : Lagi banyak ilmu lagi bagus.
Emosi  : Kenapa pulak?
Akal      : Minda kita dapat berfungsi dengan lebih baik.
Emosi  : Aku rasa minda aku dah cukup kuat. Tak perlu ilmu lagi.
Akal      : Jom lah. Jangan la macam tu.
Emosi  : Aku letih la hari ni. Esok je lah.
Akal      : Semalam pun kau cakap benda yang sama.
Emosi  : Semalam lain. hari ni lain.
Akal      : Apa yang lainnya?
Emosi  : Hari ni pun aku letih jugak. Jangan la paksa aku.
Akal      : Kau memang macam tu. Ada je alasan.
Emosi  : Kalau kau dah tahu perangai aku macam tu kenapa kau bising lagi? Diam je lah.
Akal      : ?????

Mengapa begitu banyak alasan???

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...