Saturday 17 September 2011

Summit Lagi

Hari ni macam2 aktiviti aku buat.
Lepas subuh aku ziarah kubur mak aku kat Hulu Langat.
Kakak aku dah tunggu sana.
Biasanya kami pergi hari Ahad.
Disebabkan esok pagi aku ada appoinment
tu yang pergi hari ni.
Lepas tu kami lepak breakfast kat mamak Batu 9
port biasa.

Tengahari pulak aku ke majlis perkahwinan jiran aku
kat Seri Kembangan je.
Waktu tengah makan
aku terima 1 sms dari rakan niaga di Subang Jaya.
Abg Karim.
Katanya Mohd Lutfi yang aku jumpa hari Ahad lepas
dah standby di cafe nya dengan 2 orang rakan baru.
Mereka berminat nak tahu peluang perniagaan dalam Akademi Taipan.
Aku minta masa 1 jam untuk sampai ke sana.
Selesai solat zohor di rumah aku terus ke Summit USJ.
Seperti biasa anak aku menangis2 nak ikut.
Apa boleh buat aku terpaksa pergi jugak.
Aku bukan orang senang.
Aku kena usaha lebih dari orang lain.
Aku kena kerja lebih dari orang lain.
Aku kena keluar waktu orang lain sedang berehat2 kat rumah di hari2 cuti macam ni.

Alhamdulillah jalan tak jem.
Lebih kurang 2.30 aku dah sampai.
Tanpa berlengah aku terus mulakan bicara.
Berkongsi peluang yang ada.
Mudah2an sama2 berjaya.

Karim, Johan, Lutfi dan Mun. Semua positif.


Lutfi dan pakciknya, Mun.
Seperti yang aku telah ceritakan pada entry yang lepas.
Lutfi adalah pemilik Easy Taste Cafe ni..
Dia merupakan usahawan muda yang berjaya.
Kalau dah berjaya kenapa masih nak berniaga dengan Akademi??
Kerana..
Dia nak kumpul modal untuk buka 1 lagi Cafe di 1 Borneo.
Itu cita2 nya.
Dalam Akademi bonus yang dia akan dapat nanti
100% dia punya.
Tak perlu bayar sewa kedai.
Tak perlu bayar upah pekerja.
Tak perlu bayar bil elektrik, air dan lain2.
So mudah la sikit dia nak menyimpan.
Mun.
Orang yang agak pendiam.
Namun bercita2 untuk mengubah kehidupan keluarganya.
Dia juga berasal dari Sabah.
Merantau ke negeri orang demi mencari pekerjaan yang terbaik.
Berkenalan dengan Akademi Taipan
merupakan 1 peluang hebat yang dia tak pernah sangkakan. 


Johan atau lebih dikenali dengan nama Zul.
Berasal dari Ipoh.
Orang yang amat peramah.
Telah berkahwin dan mempunyai 2 orang anak.
Mempunyai syarikat yang diuasahakan sendiri sejak 10 tahun yang lalu.
Syarikat menjual perabot.
Mempunyai pengalaman yang luas dalam bidang perniagaan.
Namun masih berminat bersama Akademi.
Katanya.
Tak salah saya mencuba.
Bisnes ni pun nampak mudah.
Yang penting bisnes ni adil.
Kerja lebih dapat la lebih.
Keluar duit pun RM50 je.
Buat betul2 dalam masa 4 bulan pun dah boleh dapat RM21,500.
Mula2 tadi saya nampak macam tak logik.
Tapi bila Azhar dah explain detail baru saya paham.
Hebat la Akademi boleh fikir strategi macam ni.
Siapa punya idea sebenarnya??
Itulah antara kata2 Zul.

Sejujurnya.
Aku gembira dapat berkongsi peluang ni dengan mereka.
Mereka pun suka cerita pengalaman mereka
jatuh bangun dalam perniagaan.
Buat aku jadi lebih semangat.
Betul kata orang.
Kalau aku nak berjaya kena selalu jumpa orang yang berjaya.
Semasa aku sibuk buat penerangan tadi
datang 2 ke 3 orang ke meja kami dan bertanya
Cerita apa ni?
Insurans ke?
Bisnes ke?
Tengok buku ni macam menarik je.
Banyaknye keluar suratkhabar?
Aku tak boleh nak jawab waktu tu.
Aku keluarkan wallet untuk bagi bisnes kad kat mereka.
Tapi sayang bisnes kad aku dah abis.
Nak ambil kat kereta jauh pulak.
Mungkin esok lepas selesai di Usj Taipan,
aku akan datang semula ke Summit untuk jumpa tiga2 orang tadi.
InsyaAllah.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...