Saturday 24 September 2011

Wasiat di Tali Gantung

Gambar ni aku ambil di Presint 16 Putrajaya pagi tadi

Tahniah.
Selamat datang ke Akademi Taipan.

Siapa orang ni??
Aku yakin
Bila aku sebut je nama rakan niaga aku yang baru ni
pasti ramai yang mengenalinya.
Ramai yang tahu
dia orang yang peramah.
dia orang yang sentiasa ceria.
dia orang yang sentiasa tersenyum.
Tapi
tak ramai yang tahu kisah di sebalik kehidupannya.
Kisah yang cukup menarik untuk aku kongsikan.
Aku harap apa yang akan aku ceritakan ni
akan menjadi tauladan buat aku dan rakan2 pembaca yang lain.
Secara peribadi aku amat kagum dengannya.

Syukurlah dia telah dipertemukan dengan insan hebat
insan yang sudi berkongsi peluang bagi mengubah kehidupannya.
Danny Eku.
Hari ini
dia telah memilih Akademi Taipan
sebagai landasan untuk mengubah kehidupan.
Aku juga bersyukur
kerana aku berpeluang untuk membantuya
bersama Akademi Taipan 181.

Abdul Rahman Ibrahim.
Aku panggil dia Abg Rahman.
Berusia 33 tahun.
Kini bekerja sebagai seorang Pemandu Kenderaan 
dalam sektor kerajaan.
Isterinya surirumah sepenuh masa.
Mempunyai 4 orang anak.
Dan yang benar2 buat aku terharu
bila dia mula bercerita mengenai anak keempatnya.

Aku tahu memang dia ada 4 orang anak.
Tapi aku tak tahu yang anak keempat tu
adalah anak angkatnya.
Anak kepada rakan karibnya
yang telah menemui ajal di tali gantung
akibat terlibat dengan sindiket pengedaran dadah.
Dulu mereka berdua sama tempat kerja.
Memang dulu arwah mengalami masalah kewangan yang sangat kritikal.
Menyewa di sebuah bilik yang sangat kecil
bersama isteri dan 2 orang anaknya.
Di situ lah tidur
di situ lah masak
di situ lah makan.
Disebabkan kesempitan hiduplah arwah terjebak
dengan sindiket pengedaran dadah.

4 bulan yang lepas
Abg Rahman menerima panggilan telefon dari penjara.
Dia diminta hadir ke penjara menemui rakan karibnya tu.
Arwah telah meninggalkan wasiat sebelum ke tali gantung.
Wasiat terakhir.
Minta tolong jaga bayinya yang baru lahir.
Bayi yang baru berusia seminggu.
Biarpun diri sendiri dalam kesusahan
Biarpun diri sendiri dalam kesempitan
Biarpun diri sendiri cukup2 makan.
Biarpun diri sendiri sedang berdepan dengan pelbagai masalah kewangan.
Isteri tidak bekerja.
Anak kandung bongsunya sendiri baru berusia setahun
perlukan belanja yang agak banyak.
Namun dengan izin Allah
dia dan isteri sepakat terima jugak wasiat tu.
Ambil sebagai anak angkat.
Katanya
Mungkin ini ujian dari Allah.
Allah nak duga saya waktu saya dalam kesempitan.
Mana tahu 1 hari nanti Allah balas dengan rezeki.

Kini
4 bulan telah berlalu.
Allah telah buka pintu rezekinya
melalui Akademi Taipan.
Dia yakin ini adalah rezeki yang Allah janjikan.
Wasiat yang diterima 1 ketika dulu
mungkin telah membuka pintu rezeki baru.
InsyaAllah
dengan usaha yang bersungguh2 dan berterusan
aku yakin kehidupannya pasti akan berubah.

Kepada rakan yang sedang baca blog ni.
Sama2 la kita sedekahkan Al-Fatihah buat arwah.
Semoga rohnya dicucuri rahmat
dan ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman. 








No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...