Sunday 11 September 2011

Car Wash

Semalam aku sempat jugak pergi cuci kereta.
Ada 2 tempat car wash yang aku biasa pergi.
1 kat Tmn Equine 5 minit je dari rumah aku.
Owner dan pekerja India.
1 lagi kat Dengkil 20 minit dari rumah.
Owner dan pekerja Melayu.
Memandangkan jadual yg agak penuh aku ingat nak pergi yang dekat jer.
Cepat sikit.
Jimat masa.
Tapi akhirnya aku pergi yang kat Dengkil jugak.
Isteri aku selalu merungut.
Katanya..
Nak cuci kereta pun sampai ke Dengkil.
Dah la jauh.
Membazir petrol datang jauh2.
RM10 plak tu sekali cuci.
Tempat lain RM8 jer.
Pastu ramai orang plak.
Kena tunggu lama.
Kalau kat Tmn Equine tu tak sampai 10 minit dah siap.

Bagi aku.
Walaupun kat Taman Equine tu dekat, murah dan cepat.
Tapi aku lebih suka pergi yang kat Dengkil.
Biar jauh.
Biar mahal.
Biar lambat.
Asalkan hati aku puas.
Dia cuci bersih.
Luar dalam bersih.
Tak perlu nak komen apa dah.
Setiap inci dalam kereta berkilat2.
Seat pun cuci pakai chemical khas.
Bila dah abis cuci aku masuk kereta bau pun wangi jer.
Dia tak sembur pewangi pun.
Bau chemical tu yang wangi.
Lebih kurang seminggu jugak boleh tahan bau tu.
RM10 jer ok la.
Dulu aku pernah kena sampai RM55 kat car wash lain.
Sebab tu aku suka cuci kereta kat situ.
Cuma kena korban sikit la.
Korban masa.
Korban tenaga.
Korban wang ringgit.
Utk dapat service yg terbaik.


Aku sempat jugak borak2 dengan owner dia.
Saje tanye camne bisnes ok tak.
Dia kata boleh lah nak hidup.
Time takde orang tu takde la.
Time ramai orang tak menang tangan.
Kalau hari2 biasa dapat la dalam RM200 sehari.
Kalau hari cuti atau sebelum raya baru ni dekat RM400 jugak sehari.
Wow banyak jugak tu.
Sebulan dah berapa.
Tu la rezeki orang berniaga.

Kalau ada sesiapa nak try cuci kat sana.
Ni kad dia.
Selamat mencuba..






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...