Tuesday 20 September 2011

Kuasa Memilih

Malam tadi
hampir sejam setengah aku duduk kat Al-Azwath.
Tunggu Abg Saleh tak sampai2.
Kalau ikutkan pukul 9.30 dah sampai.
Katanya motosikal rosak di Bandar Tasik Selatan.
Tak boleh start.
Mungkin dah teruk sangat kena lenjan.
Bayangkanlah
Tu la motosikal yang dia gunakan setiap hari
ulang alik Melaka - KL
sejak mula aku kenal dia dulu
sejak 4 tahun yang lalu.

Nasib baik la aku ada jugak teman untuk borak2.
Kalau tak bosan jugak menunggu.
Brader gerai burger depan tu
Katanya malam ni tak ramai pelanggan.
Biasa la tengah2 bulan nak dekat2 gaji macam ni memang tak ramai.
Nanti bila dah gaji ramai la.
Tengah rancak berborak, isteri aku call.
Lebih kurang pukul 11 malam waktu tu.
Katanya mak demam teruk.
Tak boleh bangun.
Menangis2 tahan sakit.
Aku terus balik ambil isteri dan anak.
Kemudian ke rumah mak di Serdang.
Kalau ikut dekat memang nak pergi Hospital Serdang je.
Tapi aku dah terbayang
saat2 ngeri beberapa kali aku pergi ke sana sebelum ni.
Walaupun di Wad Kecemasan
tapi aku tetap kena tunggu berjam2.
Paling cepat pun 3 jam.
Kadang2 5 jam.
Sempat la kalau nak pergi minum teh tarik dulu kat Batu Pahat.

So malam tadi aku decide pergi Bandar Baru Bangi je.
Pusat Rawatan Islam Az-Zahrah.


Tak ramai sangat.
Service pun bagus.
Selesa pun selesa.
Anak aku pun kamain happy lagi berlari sana sini.
Dan yang paling penting bagi aku tak payah tunggu lama.
Kalau lama pun kat dalam bilik doktor.
Kira berbaloi la.
Lebih kurang setengah jam dah selesai.
Kalau Hospital Serdang pun setengah jam boleh selesai jugak.
Tapi selesai daftar nama je la.
Syukur la.
Allah beri kami kuasa untuk membuat pilihan di saat2 genting begini.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...