Tuesday 13 September 2011

Takut Kahwin

Tiba2 aku teringat
saat aku berkongsi peluang perniagaan dengan seorang kakak ni.
Katanya..
Akak memang minat meniaga.
Akak tahu berniaga memang boleh kaya.
Tapi akak takut kalau akak tak berjaya.
Akak takut gagal.
Nanti apa pulak kata suami akak.
Bising mak bapak akak.
Lagipun akak takut tak boleh bagi komitmen kat bisnes ni.
Akan datang kita tak tahu apa jadi kan.
Akak kena la fikir yg negatif jugak.

Gambar kahwin aku dengan isteri.

Apa kena mengena bisnes dengan kahwin??
Jom kita renung2kan.
Saat aku kahwin ni.
Aku sendiri tak tahu apa akan jadi
lepas aku kahwin dengan isteri aku nanti.
Berjaya ke.
Gagal ke dalam perkahwinan ni.
Aku pun takut jugak.
Tapi kalau aku fikir yang negatif je jawabnya tak kahwin la.
Kalau aku fikir gagal je jawabnya membujang la aku sampai bila2.


Sama je ceritanya.
Isteri aku pun kalau duk fikir yg negatif je pasal aku
memang tak kahwin la.
Dia pun tak tau apa akan jadi di masa hadapan.
Aku ni baik ke.
Aku ni jahat ke.
Dia pun tak tau.
Tapi dia tetap jugak kahwin dengan aku.
Kenapa??
Dia tak takut ke??


Tapi syukur alhamdulillah la.
Atas kehendak Allah.
Kami masih bahagia sampai sekarang.
Rumahtangga kami aman damai.
Kalau aku takut kahwin waktu tu
jawabnya aku tak rasa la bahagia macam sekarang ni.
Aku takde la anak yang aku sayang.
yang aku timang
yang aku cium hari2 seperti hari ni.
Aku takde la mertua yang menyayangi aku.
Aku takde la abg ipar kakak ipar atau adik ipar.
Kalau abah dan arwah mak aku dulu pun takut nak kahwin
sebab takut gagal di masa hadapan.
Jawabnya takde la aku seperti yang sekarang ni.

Wallahualam.
Pada pandangan aku.
Dalam bab kahwin atau perniagaan sama je.
Perasaan takut memang ada.
Risiko memang sentiasa ada.
Tapi jangan la sebab takut tu kita langsung taknak berubah.
Kahwin dengan pasangan kita sekarang pun tetap ada risiko.
Tapi kenapa kita masih kahwin dgn dia?
Sebab dah jodoh ke.
Jodoh pun kan ada risiko jugak.
Benda ni kan 1 tuntutan.
Yang penting kita kena sentiasa berdoa pada Allah.
Sentiasa dekatkan diri pada Allah.
Solat 5 waktu.
Berusaha dan bertawakal kepada Allah.
Mohon kepada Allah semoga diberi kejayaan dunia dan akhirat.
Dalam surah Fatihah pun ada cakap
Hanya padaMu aku berserah
Dan hanya padaMu aku bermohon pertolongan.
So kita cuba amalkan.
Aku pun cuma mengingatkan diri aku yang selalu lalai dan lupa.

Kesimpulannya.
Kalau kita tak buat sesuatu perubahan tu disebabkan kita takut gagal,
Sebenarnya kita telah pun gagal.


2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...