Monday 19 September 2011

"Petunjuk Jalan Kekayaan"

 
Aku masih ingat lagi.
Buku ni isteri aku yang hadiahkan.
Waktu tu kami baru bertunang.
Entah macam mana lepas aku baca buku ni
hati aku makin kuat nak ceburkan diri dalam bidang perniagaan.

Antara yang menarik dalam buku ni
pasal agihan pendapatan kita setiap bulan.
1/10 untuk dilupakan
1/10 untuk melunaskan hutang
1/10 untuk agama
2/10 untuk keluarga
1/10 untuk diri sendiri
1/10 untuk orang tua
2/10 untuk digandakan semula
1/10 untuk perniagaan sedia ada

Termenung panjang aku.
Masa tu aku merupakan pemakan gaji tegar sepenuh masa.
Takde sumber pendapatan lain.
Bayangkanlah kalau gaji aku RM2,000 waktu tu.
Boleh ke nak bagi orang tua RM200 sebulan.
Cukup ke 10% je dari gaji atau RM200 nak bayar hutang.
Habis tu macam mana pulak kalau potongan gaji aku je dah 60%.
Tu yang dalam payslip.
Luar payslip tak kira lagi.
Mampu ke aku nak peruntukkan RM200 untuk agama.
Baru aku sedar
sebenarnya gaji aku memang tak cukup.
Mungkin aku boleh tipu orang lain.
Aku boleh tipu keluarga aku.
Aku boleh tipu tunang aku kononnya gaji aku lebih dari cukup.
Kononnya aku selesa dengan hidup sedia ada.
Tapi hakikatnya aku yang tahu.
Allah yang lebih tahu.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...