Friday 23 September 2011

Sekotak Rokok Sehari

Semalam aku jumpa seorang kawan lama.
Kawan zaman aku duduk kem dulu.
Dia lebih senior dari aku.
Sekarang dah jadi pegawai bank.
Kebetulan semalam dia nak bawa isteri beli barang
kat Pasar Borong Selangor.
Dah dekat dengan rumah aku so aku ajak je la pergi minum2.
Dia lagi suka
sebab biasanya dia duduk dalam kereta je time isteri dia beli barang kat situ.
Kami borak la berdua kat warung dalam Pasar Borong tu
sementara tunggu isteri dia.

Kamain peramah lagi dia sekarang.
Macam2 topik la keluar.
Dia lebih suka bercerita pasal kerja dia.
Sibuk memanjang.
Kadang2 kerja dari pagi sampai pagi.
Meeting sana sini.
Outstation berhari2 tinggal anak isteri.
Target achieve.
Target tak achieve
dan macam2 lagi la.

Hampir sejam jugak la kami borak2.
Aku rasa lebih 5 batang rokok dah dia belasah.
Memang heavy smoker la.
Katanya kalau tak merokok sehari rasa macam nak mati.
Sekotak sehari tu biasa.
Kadang2 lebih.
Bangga je dia cerita.
Aku layan je la.


Kalau difikir2kan balik
aku rasa membazir je merokok ni.
serupa je macam bakar duit.
Yelah cuba bayangkan..
Sehari 1 kotak.
1 kotak sekarang lebih kurang RM10.
Kalau sebulan dah Rm300.
Kan banyak tu.
Macam2 boleh buat dengan RM300.
Beli barang2 rumah
barang2 keperluan anak
bagi mak ayah
dan macam2 lagi la.
RM300 tu kalau buat bisnes dengan Akademi
dalam masa 4 bulan dah boleh dapat lebih RM20 ribu.

Segelintir mereka kata,
Membazir je buat bisnes2 ni.
Kalau berjaya ok la.
Kalau tak berjaya rugi je.
Itu kata meraka.
Aku pulak kata,
Membazir je merokok2 ni.
Kalau sihat ok la.
Kalau tak sihat silap2 boleh meninggal dunia.
Hehehe..

Maaf la kalau ada yang terkecik hati.
Luahan hati dan pandangan aku je.
Aku tahu ajal maut di tangan Allah.
Tak hisap rokok pun boleh meninggal jugak.
Tapi apa salahnya kalau kita berusaha.
Tak rugi pun kan.
Wallahualam.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...