Saturday 31 December 2011

Azam Tahun 2012

Assalamualaikum.
Salam untuk semua.
Terima kasih kepada yang masih sudi membaca blog ni.

Aikk lain macam je mukadimah kali ni.
Inilah namanya transformasi. Hahaha.
Azam tahun baru la lebih kurang.
Harap2 akan berterusan selamanya.

Bila masuk tahun baru ni semua orang duk bercakap pasal azam tahun baru.
Impian baru.
Matlamat baru.
Serba serbi baru la.
Sebelum duk cerita pasal azam tahun baru,
azam tahun ni apa cerita??
Tercapai atau sebaliknya??
Kalau tercapai tahniah aku ucapkan.
Kalau tak tercapai tu bukan bererti tak akan tercapai sampai bila2.
Cuma mungkin kena lebih berusaha.
Lebih bertindak.
Tak cukup hanya dengan semangat je.

Kalau tercapai 50-50 macam mana pulak??
Ada ke tercapai 50-50.
Haha mestilah ada.
Contohnya.
Solat 5 waktu.
Kata dulu tak nak tinggal solat.
Tapi kejap solat kejap tak.
Kata dulu bila azan je nak terus solat.
Tak nak tangguh2.
Tapi kadang2 pakej jugak.
Solat Zohor pukul 4.20 lepas tu 4.30 terus solat Asar pulak.
Sekali wudhu je.
Kata dulu nak solat jemaah kat masjid/surau.
Tapi duk solat kat rumah je.
Ada lagi.
Kata dulu nak pakai tudung tutup aurat.
Tapi kejap pakai kejap tak.
Macam2 lagi la.
Maaf kalau ada yang terkecil hati.
Aku takde cakap siapa2 pun.
Sekadar mengingatkan diri aku yang selalu lupa.
Tapi jangan pulak bila aku tulis macam ni ada yang tak berani berazam.
Tak berani pasang impian.
Takut jadi 50-50.
Kalau kita betul2 azam dan buat sungguh2 mesti boleh punya.
Cabaran dan dugaan tetap ada.
Yang penting setiap kali diduga ingatlah Allah sentiasa bersama kita.
Berbalik pada cerita azam tahun baru.
Ada azam yang biasa2 je.
Ada azam yang luar biasa.
Sebagai manusia biasa sudah semestinya aku berazam untuk jadi yang lebih baik
dari tahun sebelumnya.
Contohnya macam yang aku tulis kat atas tadi la.
Sebagai ketua keluarga pulak
sudah pasti aku berazam untuk membimbing keluarga aku
supaya lebih dekat dengan Pencipta.
Aku nak jadi suami terbaik untuk isteri aku.
Nak jadi abah terbaik untuk anak aku.
Nak jadi anak terbaik untuk kedua orang tua dan mertua.

Tapi yang aku nak share ni azam aku bersama Akademi Taipan.
Impian dan matlamat aku untuk tahun 2012.
Tahun ni mungkin sedikit berbeza.
Aku dah set matlamat atau impian tahun baru aku dengan jelas sejelasnya.
4 kuadran.
Apa kena mengena 4 kuadran dengan matlamat dan impian aku??
Sebenarnya 4 kuadran ni bersamaan dengan 4 impian aku untuk tahun 2012.
Kuadran pertama aku mesti capai sebelum bulan April.
Kuadran kedua sebelum bulan Julai.
Kuadran ketiga sebelum bulan Oktober.
Dan kuadran keempat penutup 2012.
Ceciter apa impian2 tu??
Biarlah rahsia. Hehehe.
Yang penting aku dah bincang dengan mentor aku tentang2 impian2 aku ni.
Semua gerak kerja telah tersusun rapi.
Tinggal hanya perlu bertindak je.
InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...