Sunday 25 December 2011

Garam Buluh

Baru2 ni ada jugak kawan2 aku tanya garam buluh tu apa??
Apa fungsinya??
Orang ada penyakit kencing manis boleh guna ke garam buluh ni??
Dan macam2 soalan lagi.


Kalau ikutkan aku minum garam buluh ni tak sampai pun sebulan.
Tapi semenjak aku minum ni memang nampak perubahan la.
Aku kurang penat atau letih.
Nak bangun pagi pun senang je tak macam dulu.
Mata dah bukak tapi kena relax 5 minit dulu baru boleh bangun dari katil.
Cuma perubahan yang paling ketara sekali
aku dah lama tak kena sakit kepala.
Kalau dulu boleh kata setiap minggu mesti ada sekali.
Pergi klinik je amik ubat dapat MC.
Baru2 ni pun masa aku bawa isteri aku pergi klinik,
doktor tu pun pelik tengok aku tak minta stok ubat sakit kepala macam biasa.
Dah tak sakit kepala lagi ke sekarang??
Alhamdulillah la.
Semuanya atas kehendak Allah.
Aku cuma usaha je.


Asalnya aku beli dulu untuk hadiahkan kat abah aku je.
Dia kerap sakit kaki.
Kadang2 tu tahu2 bengkak je kaki dia dua2 belah.
Abg Din yang syorkan bagi abah aku cuba garam buluh tu.
Tu yang aku beli tu.
Alhamdulillah memang dah nampak perubahan yang sangat ketara.
Abah dah boleh berhenti makan ubat2 atau pil2 yang lain.
Dia hanya minum garam buluh je sekarang.
Dah nak masuk kotak yang ketiga dah.
Kawan2 dia pun ramai yang dah cuba.

Nak tahu tak macam mana proses buat garam buluh ni??
Jom kita belajar sains jap.
Garam bulum ni garam semulajadi.
Tak sama dengan kebanyakan garam kat luar sana yang melalui pemprosesan kimia.
Proses tu menyebabkan kandungan natrium jadi lebih tinggi
dan pengambilan jangka masa panjang boleh memudaratkan kesihatan.
Berbeza dengan garam buluh.
Ia dijemur di bawah matahari yang berorganik dan 100% semulajadi sebagai sumber.
Garam ni diperolehi daripada air laut
yang kaya dengan tenaga bijih2 bawah tanah Pulau Xiongjin dan Pulau Yanping
yang terletak di Pantai Barat Korea.
Garam semulajadi ni dimasukkan ke dalam buluh yang berusia 3 tahun
kemudian ditutup dengan tanah liat.
Dimasukkan dalam relau bagas dan dibakar dengan pokok pine
sehingga buluh dibakar menjadi serbuk dan ketulan garam buluh terbentuk.
Proses pembuatannya telah menyingkirkan bahan berbahaya terhadap badan
seperti logam berat dan bahan kimia.
Dan dalam masa yang sama meningkatkan nilai nutrisinya
serta mengekalkan kandungan natrium yang sangat rendah.
Sebab tu la orang ada penyakit kencing manis pun boleh minum garam buluh ni.
Ia tak mempengaruhi tekanan darah.

Macam tu la lebih kurang ceritanya.
Kalau ada siapa2 yang berminat nak cuba call/sms je aku.
010-2207181.
Aku boleh kasi try je dulu 1 sachet tak payah bayar apa2.
Kalau rasa bagus dan nak order 1 kotak baru bayar. Hehe.
1 kotak ada 40 sachets.
Nak jadi macam aku pun boleh kasi orang tua kita try dulu. Haha.

Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...