Wednesday 14 December 2011

Suasana Berniaga

Lepas kerja tadi aku terus ke Satay Willy.
Ada bisnes appoinment kat sana.
Kali ke-2 aku pergi dalam masa 4 hari ni.
Petang tadi aku lewat sikit sebab banyak kerja yang nak dikerjakan kat opis.
Itupun tetap tak siap jugak.
Aku keluar pun dah dekat pukul 6 petang.
Dengan mengadap jalan jem lagi.
Sampai2 tadi kawan aku tu dah tunggu lama dah.
Cerita pun lebih kurang je sebab dah nak maghrib.
Dia pun rushing.
Tak boleh nak salahkan dia.
Aku yang salah sebab keluar lambat.
Apa boleh buat kerja kat opis pun tanggungjawab jugak.
Hujung2 tahun ni biasa la.
Khabarnya rakan2 1 unit dengan aku pun semua balik lambat tadi.
Ada yang terpaksa stay sampai malam.

Dipendekkan cerita misi aku di Satay Willy petang tadi gagal.
Maksud aku bukan gagal sebab dia tak nak buat.
Tapi gagal sebab dia tak paham apa yang aku ceritakan.
Kena ambil pengajaran.
Lepas ni kena lebih bijak menguruskan masa.
InsyaAllah.
Selesai solat maghrib tadi terus gerak balik rumah.
Sebelum terlupa.
Maaf cakap.
Aku rasa surau dan tempat wudhu kat sana tak berapa nak sesuai.
Really have to do something.


Maaf la tak boleh nak upload semua gambar yang aku snap tadi.
Sebenarnya ada 4 ke 5 gambar lagi.
Nak upload 1 pun dah dekat 10 minit.
So lebih baik tak payah upload semua.
Tak tahu kenapa internet slow sangat malam ni.
Takpela yang penting aku cuma nak tunjuk gambar suasana berniaga kat sana je.

Jarang2 boleh nampak suasana berniaga yang macam ni.
Especially yang berniaga tu semuanya melayu.
Gerai pulak sebelah menyebelah.
Kerusi meja pun jenis open.
Pelanggan boleh duduk mana2 mereka suka.
Boleh pilih makanan apa yang mereka suka
tak kira la kat depan gerai mana pun mereka duduk.
Dalam erti kata lain mereka kena bersaing la sesama sendiri.
Inilah yang dikatakan persaingan yang sihat.

Sekali lagi aku minta maaf sebelum nak cakap ni.
Biasanya orang melayu tak suka bersaing benda2 macam ni.
Lagi2 dalam bidang perniagaan.
Mereka lebih suka cari jalan singkat.
Terpulanglah.
Itu hak masing2.
Cuma yang pelik tu bila mereka tengok orang lain bersusah payah nak berjaya,
mereka tak senang duduk pulak.
Panas je punggung tu.
Tengok orang sebelah maju sikit mulalah tanduk 2 mereka tu keluar.
Dah lupa Allah.
Bertuhankan Syaitan.
Tak payah la aku cerita detail.
Rasanya semua orang dah boleh faham.
Memang la bukan semua melayu macam tu.
Mungkin segelintir je.
Kebanyakan orang melayu sebenarnya cuma tak suka berniaga je.
Atau lebih tepat lagi kebanyakan orang melayu takut nak berniaga.
Bukannya tak suka.
Wallahualam.

Apa yang kau mengarut malam ni Azhar??
Jauh benar menyimpang??
Banyak sangat tengok drama melayu ni??
Ke memang kau ada pengalaman sendiri??
Takde la.
Aku saje je suka2 tulis macam ni.
Tak semestinya betul.
Mana yang baik tu ikutlah.
Yang tak baik atau ada unsur2 syirik tu jauh2kanlah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...