Saturday 24 December 2011

Pengalaman Berharga

Masih lagi cerita di Satay Willy petang tadi.
Smentara duk tunggu 3 orang kawan Abg Rahman sampai petang tadi
aku sempat la epak2 borak dengan sorang kawan aku yang duduk kat area2 Satay Willy tu.
Dia ni duduk berjiran dengan tauke Satay Willy tu.
Dan dia ni kawan baik kepada anak tauke tu.
So nak order senang la tadi tak payah queue.
Kalau tak dah tentu berjam kena tunggu.


Banyak la yang dia sempat kongsi dengan aku tadi.
Suka duka, jatuh bangun sebelum Satay Willy betul2 terkenal macam ni.
Adat berniaga.
Dugaan dan cabaran sentiasa ada.
Kita hanya akan kalah kalau kita mengaku kalah.
Pada aku takde istilah kalah.
Yang ada cuma belum menang je.
Usaha dan terus usaha.
InsyAllah 1 hari nanti pasti akan menang jugak.

Aku betul2 teruja bila dengar bab kejayaan dia sekarang.
1 hari tak kurang 13 ribu cucuk satay dia boleh jual.
Itu tak termasuk branch dia yang kat Tmn Sri Serdang tu
sebelah Restoran Maulana.
Katanya.
Untung bersih lepas tolak semua
dapat la dalam RM4,000 sehari.
Wow banyak tu.
Kalau sehari banyak tu sebulan dah berapa??
Kalau makan gaji je payah la nak dapat macam tu.
RM4,000 sebulan mungkin boleh la.
Itupun cuma pegawai atasan yang dah sign SBPA.

Dulu yang tempat bakar satay tu ada 2 je.
Lepas tu dah tambah jadi 4.
Sekarang ni tambah lagi 1 dah jadi 5.
Guna dua2 side lagi.
Itupun masih tak cukup nak tampung permintaan pelanggan.
Memang masyuk la.
Inilah rezeki yang Allah janjikan bagi orang yang berniaga.


Aku tumpang bangga la
ada anak melayu yang berjaya sampai macam ni.
Mudah2an aku dan rakan2 pun boleh sama2 berjaya
dalam bidang perniagaan yang kami ceburi.
Bukan je di dunia malah di akhirat kelak.
InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...