Tuesday 27 December 2011

Kahwin Diri Sendiri??

Tajuk macam pelik.
Tapi pada aku ni 1 benda yang agak menarik untuk kita muhasabah diri.

Sahabat2 pembaca sekalian (kalau ada yang baca la).
Cuba kita tanya soalan ni pada diri kita sendiri.
Dan jawab dengan ikhlas.
Adakah aku sanggup mengahwini diri aku sendiri??

Dalam erti kata lain.
Jika aku berjumpa dengan seseorang (iaitu diri aku sendiri)
yang mempunyai karakter, kelakuan dan sikap seperti yang aku miliki hari ini,
adakah aku sanggup mengahwininya??

So apa jawapan Anda??
Sejujurnya masa kali pertama aku ditanya soalan ni jawapan aku "Mungkin".
Aku sendiri pun terkejut dengan jawapan aku tu.
Kenapa "Mungkin".
Aku sendiri tak yakin ke dengan diri aku sendiri.
Tak cukup baik ke aku selama ni.
Kenapa bukan jawapan aku
"Mestilah" atau "Tentu Sekali" atau "Sudah Semestinya".

Apa yang aku boleh lakukan untuk tukar jawapan aku tu
dari "Mungkin" kepada "Mestilah" atau "Tentu Sekali" atau "Sudah Semestinya"??

Kaedah ni sangat menarik.
Jom kita gunakan soalan2 yang sama tapi dalam keadaan yang berbeza.
Mahukah aku menjadi kawan aku??
Bolehkan aku mempercayai diri aku sendiri??
Dapatkah aku mencintai diri aku sendiri??
Adakah aku akan mengarah diri sendiri??
Adakah aku suka ibu/bapa seperti aku??
Mahukah aku mempunyai anak seperti aku sendiri??

Untuk lebih mudah faham kita tukar lagi soalan tu dalam format lain.
Sanggupkah aku mengambil diri aku sebagai kawan??
Adakah aku akan mempercayai orang seperti aku??
Bolehkan aku menyayangi orang seperti aku??
Bolehkah aku bekerja dengan orang seperti aku??
Dan lain2 lagi.

Aku duk tersengih sorang2 mengenangkan jawapan2 dari soalan2 tu.
Kesimpulannya.
Kita semua adalah insan biasa yang banyak kelemahan.
Tentu sekali kita akan menjadi insan yang lebih baik
jika kita dapat melakukan sedikit perubahan pada tabiat dan kelakuan kita.
Jom berubah.
Berusaha melakukan perubahan untuk memperbaiki diri.
Tranformasi.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...