Sunday 11 December 2011

Kenangan Abadi

Syukur Alhamdulillah.
Hari ni jadual aku memang penuh dari pagi sampai ke malam.
Sharing sharing and sharing.
Nak atau tak.
Minat atau tak minat.
Itu semua belakang kira.
Yang penting aku dah share peluang hebat ni.
Terpulanglah pada mereka.

Mula2 ke Desa Pinggiran Putra.
Kemudian ke Serdang.
Selesai kat Serdang aku ke Taman Equine pulak.
Lepas tu kalau ikutkan aku ada appoinment kat Dengkil tapi tak jadi.
Dia nak tunda malam esok.
Tapi aku dah ada appoinment dengan CC Hamid kat Putrajaya.
Tengok la macam mana nanti.
Sebelah petang aku ke Cheras Hartamas pulak.
Selesai sharing aku sempat la curi masa untuk cuci kereta sekejap.
Sambil2 tu jumpa kawan2 aku yang duduk kat Kem PGA Cheras.
Farid, Yus dan isterinya Yan.
Lepak borak2 kat Taman Cuepacs sambil pekena goreng pisang panas.
TQ guys sudi turun tadi.
Borak punya borak sampai lupa nak snap gambar mereka.
Malam pulak aku ke Sungai Ramal.
Lepas tu kalau ikutkan ada 1 lagi jemputan Hari Jadi.
Kat Sungai Chua je dah dekat dengan Sungai Ramal.
Malangnya aku tak dapat nak pergi sebab ada urusan lain dengan anak isteri aku.

Cuma yang paling indah sekali tadi
bila aku berkesempatan solat Asar kat masjid yang banyak bagi kenangan kat aku.
Aku menapak je pergi masjid tu walaupun boleh tahan jugak jaraknya.
Sebab aku memang dah nekad.
Apapun jadi aku memang nak solat kat situ jugak.
Masjid Al-Amin.
Masjid yang memberi 1001 kenangan pada aku.
Kenangan abadi yang tak mungkin aku boleh lupakan sepanjang hayat aku.
Di masjid inilah jenazah arwah mak disembahyangkan 11 tahun yang lalu.
Di masjid inilah kawan2 menatap wajah arwah mak buat kali terakhir.
Di sini lah tubuh arwah mak terbujur kaku
dikelilingi saudara mara dan rakan2.
Di sini lah kali terakhir aku mencium arwah mak. 
Di sudut inilah aku membaca surah Yassin tanpa henti.
Dan di sudut ini jugalah aku berdoa pada Allah moga mak hidup kembali.
Di sinilah kami mengusung jenazah
untuk dimasukkan ke dalam Van Jenazah
sebelum di bawa keluar dari kawasan yang pernah didiaminya selama hampir 20 tahun.
Di bawa keluar menuju ke Tanah Perkuburan Islam Kg Melaka, Hulu Langat.

Tak sah kalau aku tak singgah masjid ni setiap kali aku lalu sini.
Aku dibesarkan di sini.
Terlalu banyak kenangan indah yang akan kekal abadi dalam ingatan aku.
Aku sentiasa berdoa semoga mak ditempatkan di kalangan orang2 yang beriman.
Amin.

Al-Fatihah
Hajah Zaminah Binti Atan




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...