Monday 26 December 2011

Takut Apa??

Pagi tadi aku ada 2 bisnes appoinment.
1 kat Serdang dan 1 lagi kat Bdr baru Bangi.
Nampak gaya macam ok tapi tengok la macam mana esok.

Cuma yang menarik perhatian aku masa appoinment kat Bdr Baru Bangi tu.
Dia ni stranger.
Aku kenal dia masa isi petrol kat Shell area sana 2 bulan yang lepas.
Nampak gaya dia memang minat dengan apa yang aku share pagi tadi.
Maklumlah dengan kos sara hidup yang tinggi sekarang ni,
mana boleh nak bergantung dengan makan gaji je.
Mesti kena ada side income sikit2.
Percaya la cakap aku.
Orang2 atasan dalam kerajaan pun walaupun gaji dah 5 angka sebulan,
masih ada bisnes luar.
Cuma ramai orang tak tahu je.
Dari sekarang lagi mereka dah prepare.
Senang bila dah bersara nanti.
Mungkin mereka sedar pencen mereka tu pun tak cukup sebenarnya.

Berbalik pada cerita kawan aku tadi.
Dia ni sebenarnya memang minat nak berniaga tapi dia takut.
Dia bukan takut gagal.
Dia bukan takut rugi.
Dia cuma takut kawan2 tak boleh terima dia nanti.
Kawan2 melarikan diri dari dia.
Itu yang dia takut rupanya.

Apa nak kisah orang nak kata apa.
Bukan kita buat benda tak baik pun.
Aku memang faham sangat apa yang dia fikirkan tu
sebab aku pun dah lalui benda tu.
Pedulikan je la.
Kalau kawan2 nak lari biarkan je.
Kalau betul tu kawan dia mesti support kita sampai berjaya.
Bukan lari dari kita.
Kalau mereka lari pun mungkin sebab mereka ingat kita nak aniaya mereka je.
Padahal mereka tak faham apa sebenarnya yang kita buat dan kita perjuangkan.
Tapi jangan la disebabkan nak jaga hati mereka,
sampai kita sanggup nak gadaikan masa depan keluarga kita sendiri.
Kalau kita dalam kesempitan nanti agak2 mereka nak bantu ke??
Kalau kita tengah susah nanti agak2 mereka nak ke datang jumpa kita??
Lagi mereka lari ada la.

Pada aku buat je.
Fokus untuk diri sendiri dan keluarga.
Biarlah mereka nak lari.
Dalam Akademi nanti akan ramai yang mari.
Yang positif2 belaka.
Yang ikhlas bantu kita sampai berjaya.
Percayalah.
InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...