Tuesday 6 December 2011

Menyesal Tak Sudah

Kebelakangan ni aku sibuk sikit kat opis.
Maklumlah dah nak hujung tahun.
Nak "Shopping Christmas".
Nak closing accounts lagi.
Nak standby untuk bulan ke 13 tahun 2011.
Macam2 report nak kena buat.
Meeting itu meeting ini.
Dah nama pun kerja so buat je la.

Dalam sibuk2 tu Vietnam tetap jalan.
Rugi kalau orang lain pulun tapi aku pulak duk tengok je.
Kalau nak tunggu tak sibuk baru nak buat bisnes
jawabnya sampai bila2 la tak buat.
So pandai2 sendiri la nak arrange masa.

Tengahari tadi aku jumpa member bank, Hizam.
Dia ajak lepak makan tapi aku tak boleh sebab puasa.
So lepak dalam kereta dia je.
Ada benda baru yang dia nak bincang dengan aku.
InsyaAllah akan memudahkan lagi urusan aku dan dia lepas ni.

Lepas kerja tadi aku terus ke Serdang.
Ada temujanji dengan kawan lama aku.
Dia yang tiba2 nak jumpa kat situ.
Padahal dah lama gila aku nak jumpa dia tapi dia asyik mengelak je.
Dari tahun lepas lagi.
Kali ni dia betul2 nak tahu bisnes apa yang aku buat.
So tadi aku cerita la macam biasa.
Nampak dia macam positif.
InsyaAllah aku dan Akademi akan bantu dia kalau dia sudi dibantu.

Cuma tadi aku ada la tanya dia
kenapa tiba2 je bersungguh2 nak tahu pasal bisnes aku.
Mula2 dia macam berat je nak cerita.
Tapi akhirnya dia cerita jugak.
Aku share kat sini pun bukan ada niat apa2.
Mungkin boleh jadi pengajaran kepada sesiapa yang terbaca entry ni.
Kawan aku ni dah kahwin dan ada 3 orang anak.
Isteri dia tak bekerja.
So dari segi kewangan dia la yang usahakan semuanya.
Aku kenal dia dah lama.
Tapi semenjak dia kahwin,
dia betul2 tak mampu nak bantu mak ayah dia dari segi kewangan walaupun sikit.
Tak macam masa dia bujang dulu la.
Sekarang ni dia sendiri pun cukup2 makan je
untuk isteri dan anak2 dia.
Katanya..
Lebih kurang sebulan yang lepas ayah dia ada call
minta duit sikit nak beli beras.
Tapi dia tak mampu nak bagi masa tu sebab dia sendiri tengah kering.
Makan pakai anak2 pun tak menentu.
Susu anak pun kena catu.
So dia tak dapat la nak tunaikan permintaan ayah dia tu.
Esoknya mak dia pulak call bagitahu ayah dia dah meninggal dunia.

Ya Allah.
Aku tergamam bila dia cerita macam tu.
Macam mana la perasaan kalau aku yang ada kat tempat dia.
Mesti menyesal tak sudah.
Tapi nak menyesal pun dah tak guna.
Dah tak boleh nak buat apa2.
Itu semua dah ketentuan Allah.
Mungkin sebab tu la dia rasa dia perlu berubah.
Sebab tu la dia rasa dia kena buat sesuatu.
Sebab tu la agaknya dia nak tahu peluang tambah pendapatan
untuk ubah kehidupan keluarga dan keturunan dia.
Aku hanya mampu berdoa
semoga Allah permudahkan segala urusannya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...