Saturday 31 December 2011

Hari Terakhir

Setiap yang hidup pasti akan mati.
Setiap permulaan mesti ada akhirnya.
Setiap pertemuan sudah tentu perpisahan penyudahnya.

Semalam merupakan hari terakhir CC Azmi kat opis aku.
Dia berjaya naik pangkat dan akan bertukar keluar ke bahagian lain minggu depan.
Sebut je CC Azmi orang akan ingat sekali CC Hamid.
Mereka berdua ni ibarat kembar tak seiras.
Ke mana pergi berdua je sejak 16 tahun dulu, kini dan selamanya.
CC Azmi ni pun merupakan salah seorang dari rakan rapat aku kat opis.
Juga merangkap rakan niaga aku dalam Akademi Taipan.
Selama aku bekerja di Putrajaya ni dialah yang banyak bantu aku.
Tak kira la dari segi kerja mahupun di luar bidang kerja.
Walaupun aku tak sampai 2 tahun di Putrajaya ni tapi kami agak kamceng la.
Dia ni jenis peramah gila (muka je nampak serius).
Kalau sehari dia takde kat opis tu kira sunyi la.
Mulut dia pulak jenis tak berhenti2 bercakap.
Ada je orang yang nak di usik especially wanita yang masih single.
Actually mula2 dulu aku confuse jugak tengok cara dia ni.
Habis semua orang dia nak borak walaupun baru 1st time jumpa.
Borak pulak macam dah 10 tahun kenal.
Aku sendiri pun hari pertama posting dulu,
dia la orang pertama yang datang kat tempat aku.
"Saya baru dapat call dari Dato' ni.
Kita ada meeting urgent sekarang jugak.
En Azhar standby je.
Kereta pun dah ada kat lobi."
Dalam perjalanan tu baru aku dapat tahu
rupa2nya aku dah kena culik ke kedai mamak Presint 8.
Pekena Maggi Goreng dia yang belanja. Hehehe.

Sebut je nama CC Azmi kat opis tu memang semua orang akan kenal.
Semua orang tahu dia ni jenis macam mana.
Suka belanja orang.
Dia memang tak pernah berkira especially bab makan.
Kadang2 sampai ada orang suka ambil kesempatan kat dia.
Aku memang selalu la keluar breakfast atau lunch dengan dia.
1 benda yang aku kagum setiap kali keluar makan
dia tak pernah lupa tapau untuk anak2 buah dia.
Murah rezeki dia.

Alhamdulillah bila dia mula bersama Akademi Taipan,
aku berpeluang kenal dia dengan lebih rapat.
Sedikit sebanyak aku kenal peribaadi dia macam mana.
Kadang2 dia yang cerita sendiri.
Banyak la benda yang aku belajar dari pengalaman hidup dia.
Kadang2 bila tengok cara dia bergaul, bergurau atau bercakap
orang boleh salah interpret.
Kalau tengok luaran je orang boleh cakap macam2 pasal dia.
Tapi kalau kenal betul2 hati budi dia,
actually dia ni salah seorang insan yang memang aku respect la. 
Keep it up bro.

Semalam aku banyak la spend masa dengan dia.
Maklumlah last day.
Aku nak belanja dia breakfast.
Aku siap suruh pilih je tempat mana dia nak "taruk".
Last2 dia pilih Desa Pinggiran Putra je.
Itupun senyap2 dia dah bayar dulu.
Dia jugak yang belanja.

Tengahari pulak dia keluar duit beratus2 ringgit
belanja semua anak buah dia Nasi Ayam pulak.
Dekat 40 orang jugak rasanya.
Tapi termakbul la hajat dia.
Semalam dapat hadiah LCD TV dari kami.
Tak sabar2 dia nak balik awal semalam.
Nak tengok TV katanya. Hehe.

Tapi petang semalam sebelum balik
kami sempat jugak lepak sekejap kat Anjung.
Buat kali terakhir katanya.
Tapi aku tak rasa la macam tu.
Kami tetap akan selalu jumpa sebab urusan bisnes.
Tambah pulak dia pindah opis bukan jauh mana pun.
Parking kereta pun masih lagi sebelah2 walaupun lain opis. Hahaha.
Yang penting petang semalam aku dapat belajar 1 menu baru dari dia.
Terkejut aku dengar masa dia order semalam.
"Roti Jantan Bawang"
Haha kenapa nama macam tu??
Roti apa tu??
Tanya la dia sendiri.
Segan nak tulis kat sini. Hehehe.

Kepada CC Azmi.
Selamat Maju Jaya.
Terima kasih atas segala bantuan dan tunjuk ajar.
Apapun.
Bertemu kita di Pentas Bukit Jalil 2012.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...