Monday 5 December 2011

Pengorbanan Ibu

Gambar ni aku ambil di salah sebuah foodcourt baru2 ni.
Tak tahu kenapa tersentuh betul hati aku
bila tengok anak kecil kat dalam Baby Court tu.
Setiap kali aku datang mesti dia tengah tidur.
Mak dia berniaga kat gerai yang hujung sekali.
Kat situ la gerai.
Kat situ la baby court anak dia.
Kat situ la tv untuk hiburan anak dia.
Kat situ la dapur untuk bancuh susu anak dia.
Kat situ la tandas untuk cuci ehem2 anak dia.
Pendek kata kat situ la segala2nya.
Dah macam rumah ke-2 dia.

Secara peribadi
aku lebih suka pandang situasi ni dari sudut yang positif.
Betapa tabahnya hati seorang ibu membesarkan anaknya.
 Betapa cekalnya jiwa seorang ibu bersusah payah untuk menambah rezeki keluarga.
Betapa gigihnya seorang ibu mengharungi dugaan dan cabaran untuk terus berniaga.
Bukan senang nak jadi senang.
Tapi kalau nak susah tu senang je.
Tak payah buat apa2.
Tak perlu usaha apa2.

Aku teringin sangat nak duduk borak2 dengan makcik tu.
Tapi setiap kali datang aku tengok dia sibuk je.
InsyaAllah ada rezeki nanti aku pasti dapat jugak.
Tak rugi rasanya belajar dari pengalaman orang yang lebih dulu makan garam dari aku.
Orang yang lebih dulu rasa jatuh bangun dalam perniagaan.
Yang baik aku boleh jadikan tauladan.
Yang tak baik aku boleh jadikan sempadan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...