Friday 16 December 2011

SBPA Oh SBPA!!!

Alhamdulillah.
Banyak benda yang dapat aku selesaikan hari ni.
Urusan kerja ada.
Urusan bisnes pun ada.

Pukul 12.30 tengahari tadi
aku ada bisnes appoinment kat McD Tmn Equine.
Stranger.
Aku tak pernah kenal dia pun sebelum ni.
Kebetulan pagi tadi dia sms nak jumpa
lepas baca entry yang aku post semalam Separuh Masa Kedua
Kalau ikut list yang aku tulis semalam.
dia ni tergolong dalam kategori mereka yang hampir nak kahwin dan nak sign SBPA. Hehe.
Tak sangka pulak rezeki boleh datang dengan cara macam ni.
Padahal aku gurau je semalam tu.
Syukur Alhamdulillah.

Sebut je pasal SBPA (Sistem Baru Perkhidmatan Awam),
sana sini duk cakap pasal benda ni.
Minum pagi SBPA.
Pergi surau SBPA.
Tunggu pegawai kat lobi SBPA.
Dalam tandas SBPA.
Tengah buat kerja pun SBPA.
Tak boleh nak lari dari cerita SBPA.
Kalau sebut pasal SBPA ni macam2 versi cerita ada.
Tapi sekarang dah final.
Sana sini ada taklimat SBPA.
Kasi semua orang faham betul2 sebelum sign.
Kat opis aku ni dah 2 hari berturut2 ada taklimat tu.
Tapi aku memang tak sempat nak pergi dengar.
Minta tolong orang kuat Admin je brief kat tempat aku.
Aku rasa penjelasan dia jauh lebih jelas dari orang yang bagi taklimat kat dewan tu.
Betapa jelasnya penjelasan dia tu sampai bangunan sebelah pun boleh dengar suara dia. Hehehe gurau2 je ye Pn Leney.
Tapi memang betul jelas la.
Jadual gaji baru pun aku dah tengok.
Aku yakin ramai jugak yang dah tengok.
Dan dah decide nak sign atau tak.

Macam2 komen yang aku dengar dengan telinga aku sendiri.
Ada yang suka dan gembira.
Ada yang merungut dan kecewa.
Ada yang biasa2 je.
Yang menarik perhatian aku
bila ada segelintir yang duk bising2
bila tengok orang lain merungut dengan gaji baru ni.
Katanya..
Tak reti bersyukur.
Nak naik banyak mana lagi.
Terima je la apa yang kerajaan nak bagi.
Kalau nak bising2 jangan la kerja kerajaan.
Macam2 lagi la.

Setiap orang ada pandangan masing2.
So aku rasa tak perlu la bising2.
Terima je la apa yang diberi sebab tu memang pilihan kita sendiri.
Kalau tanya pandangan aku,
memang aku rasa macam tak berapa ok.
Yang gaji besar lepas ni akan semakin besar.
Ada yang naik hampir 100%.
Kata la sekarang basic RM6,000 sebulan,
kalau naik 100% dah berapa??
Terkejut jugak aku tengok jadual gaji mereka.
Tapi terima je la dah memang rezeki mereka.
Kita yang naik sikit2 ni pun memang patut bersyukur jugak.
Walaupun sikit siapa nak bagi kan??

Cuma kadang2 tu terfikir jugak.
Kalau gaji dah naik dah tentu harga barang pun akan melambung naik.
Yang beli barang2 kat Malaysia ni golongan2 atasan je ke??
Yang golongan bawahan ni tak beli barang ke??
Ada ke kedai yang boleh jual harga murah kat golongan bawahan
dan jual harga mahal kat golongan atasan??
Kalau ada jawabnya lepas ni pergi kedai runcit kena bawa payslip la.
Naik gajinya tak seberapa
tapi harga barang bukan main mencanak lagi naiknya.
Nak bayar pakai apa??
Pakai gaji golongan atasan yang melambung naik tu ke??
Kalau sebelum ni pun dah paras hidung lepas ni tenggelam terus agaknya.
Wallahualam.
Itu cuma pandangan aku yang tak berapa nak cerdik ni.

Moral of the story.
Bekerja la untuk diri sendiri.
Lagi puas hati.
Tak payah nak complaint2.
Kita boleh tentukan berapa je pendapatan yang kita nak.
Tiada had.
Umpama syarikat dah bagi cek kosong yang dah siap sign tiap2 bulan.
Kita tulis je sendiri berapa jumlah yang kita nak.
Bergantung pada usaha masing2.
10 Januari 2012
RM20,000.00

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...