Saturday 31 December 2011

Sama Tapi Tak Serupa

Assalamualaikum.
Salam Persahabatan.

Tengahari tadi aku pergi opis kejap.
Ada benda nak kena siapkan sikit.
Badan memang kat opis tapi jiwa kat Summit USJ.
Akademi Taipan ada buat Tournament Bowling kat sana.
Ingat nak join tapi apakan daya hajat tak kesampaian.

Selesai kerja kat opis tadi
aku pergi minum2 dengan kawan aku kat Foodcourt Presint 16.
Kami borak2 kosong je.
Macam2 cerita la keluar sebab dah lama tak jumpa.
Maklumlah masing2 sibuk.
Aku tahu dia sibuk kerja kat opis.
Dia pun tahu aku sibuk dengan kerja dan bisnes.
Dia ada jugak cerita yang dia sekarang ni dia tengah sibuk ulang alik hospital
jumpa doktor pakar sebab dia selalu sakit kepala.
Mula2 ingatkan migrain rupanya bukan.
Doktor masih belum dapat sahkan lagi penyakit sebenar dia.
Sama je macam kes aku dulu.
Sampai kena buat CT Scan dan MRI tapi masih tak dapat detect sakit apa.
Cuma syukur la sekarang dah sihat.
Mungkin sebab aku amalkan minum garam buluh (atas kehendak Allah juga).
So aku syorkan la dia try garam buluh ni dulu.
Nak tahu tak dia cakap apa??

"Ini yang aku malas nak jumpa kau ni.
Aku dah agak dah mesti aku kena punya hari ni.
Aku ni jenis cepat kesian bila tengok orang promote2 produk kat aku.
Kalau aku beli pun bukan sebab aku nak sangat.
Tapi sebab kesian je.
Mana ada orang bisnes nak cakap produk dia tak bagus kan.
Takpela Azhar kalau aku nak nanti aku call kau.."

Inilah yang keluar dari mulut dia.
Padahal aku baru cakap sikit je dia dah rasa aku nak perangkap dia.
Sukahati dialah.
Ada aku kisah??
Aku cuma nak bantu je sebab masalah dia dengan aku sama.
Tapi bila tengok dia dah macam tu terpulanglah.
Aku jawab simple je.
"Kalau kau beli pun aku tak kaya.
Kalau kau tak beli pun aku tak miskin.."

Kadang2 aku tak faham sebenarnya
dengan kebanyakan orang sebangsa dan seagama dengan aku ni.
Bukan semua la.
Maaf cakap berbeza dengan bangsa Ca Ya Nun Alif.
Mereka tak sekreatif dan sebijak kita agaknya.
Kita ni terlalu banyak berfikir.
Fikir macam2 pulak tu.
Orang tu nak kenakan kita.
Orang ni nak aniaya kita.
Orang tu nak tipu kita.
Orang ni nak amik untung kat kita.
Dan macam2 lagi la.

Jom layan.
Ini cerita 2 hari lepas.
Cuba bezakan sendiri.
Aku hantar garam buluh kat rumah jiran aku Ca Ya Nun Alif.
Dia dah habis 1 kotak ni kiranya dah masuk kotak kedua.
Tu pun dia order 2 kotak terus.
Cepat je habis padahal tak sampai pun 2 minggu dia beli haritu.
Rupa2nya sebab 1 family minum sebab tu la cepat habis.
Kebetulan kelmarin masa aku datang tu kawan dia pun ada.
Dia baru cakap sikit je terus kawan dia tu pun nak beli jugak.
Stok aku dah habis.
Esok baru nak pergi beli tu pun kalau stokis buka la.
Nampak tak perbezaan yang sangat ketara dari cara mereka berfikir.
Mereka takde la nak fikir macam2.
Keluar duit tak kisah janji sihat.
Cuma yang mereka ada cakap haritu
kalau ada kawan2 sebangsa mereka yang ada jual garam buluh ni kan senang.

Itulah semangat mereka.
Selagi ada mereka akan beli pada rakan sebangsa mereka dulu.
Mereka akan support rakan2 mereka dulu.
Tapi sebab dah takde la mereka beli kat aku ni.
Sebenarnya aku pun bukan nak menjual sangat.
Sebab itu bukan fokus utama aku.
Banyak benda lain aku nak kena buat.
Tapi sebab orang dah minta tolong then aku tolong je la.
Bukan susah mana pun.
Lagipun garam buluh ni memang bagus.
Ramai orang tercari2 mana nak beli.
Aku pulak memang tiap2 minggu pergi stokis.
So apa ada hal beli je la.

Akhir kata.
Aku mohon maaf andai ada keterlanjuran kata yang mengguris hati sesiapa.
Yang baik tu jadikan tauladan.
Yang tak baik tu jadikan sempadan.
Wallahualam.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...