Sunday 2 October 2011

Diari

Aku masih ingat lagi.
Kalau zaman sekolah dulu
siapa2 ada diari je
orang akan kata dia mamat jiwang
minah jiwang
jiwang karat
orang sedang dilamun bercinta
ada makwe
ada pakwe
dan macam2 lagi la.

Tapi bila dah meningkat dewasa
persepsi tu dah berubah.
Tak kira dalam aspek apapun
kehidupan ke
kerja ke
bisnes ke
mesti kena ada diari.
Baru la aktiviti kita akan lebih tersusun.
Zaman sekarang ni dah semakin mudah.
Semua orang ada diari kat dalam fon je.
Canggih2 belaka.
Tak kisah la mana2 pun
yang penting ada.




Ini diari aku.
Diari perniagaan aku.
Murah je harganya.
Aku beli hujung tahun lepas
kat Bookstore apa ntah namanya kat dalam The Mines.
Perlu ke ada diari ni??
Terpulang la pada individu.
Tapi bagi aku memang sangat perlu.
Lebih2 lagi bagi orang bisnes.
Bagi orang yang bekerja di pejabat pun perlu.

Apa yang nak ditulis??
Apa2 la yang telah dan akan kita lakukan.
Biasanya
aku akan tulis diari hari2.
Malam sebelum aku tidur
atau awal pagi esoknya.
Siapa yang aku jumpa.
 Kat mana.
Bila.
Bincang apa.
Feedback.
Perlu follow up ke.
Close ke.
Punch ke.
Appoinment akan datang.
Yang postponed ke.
Dan macam2 lagi la.
Yang penting apa yang aku tulis tu
aku boleh faham untuk rujukan kemudian hari.

Sempat ke nak tulis??
Pokok pangkal hati kita sendiri.
Kalau nak mesti boleh punya.
Aku sendiri pun tak sempat nak tulis berkali2 sehari.
Sekali sehari pun apa salahnya.
Janji update.
Memori aku ni bukan kuat sangat.
Tak boleh nak ingat apa yang aku buat bulan lepas.
Yang minggu lepas pun kadang2 aku lupa.
Mula2 nak tulis diari dulu memang la kekok.
Tapi bila dah lama
dah biasa jadi ok la.
Aku ni cuma berniaga sendiri
kecil2an je.
Bukan bos besar kat pejabat yang ada ramai staff
ada Pembantu Peribadi.
Semuanya PA akan uruskan.
PA akan ingatkan.
Bagi aku diari ni sebenarnya macam PA jugak la.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...