Saturday 1 October 2011

Tayar Punya Cerita


Seperti yang dirancang awal pagi tadi aku dah keluar.
Kali ni ke Kedai Makan Usop tepi Tasik UPM Serdang.
Kedai dia hujung sekali
sentiasa ramai pelanggan.
Kalau tak salah mentor aku Abg Din pun selalu makan kat sini.
Aku dah lama tak datang sini sebenarnya.
Last dulu rasanya sebelum puasa dengan CC ofis aku.
Macam2 makanan ada.
Yang dah siap masak ada.
Nak dia masak panas2 pun ada.
Seperti biasa aku layan Meehoon Goreng dan telur dadar.
Pagi tadi aku berempat je termasuk isteri dan anak aku.
Makan2
Borak2
Bincang2.

Selesai je aku terus pergi bengkel.
Anak isteri aku tinggalkan kat rumah mak mertua aku dulu.
Syukur la tak ramai orang kat bengkel.
Dah alang2 sampai aku minta tolong cina tu check empat2 tayar kereta aku.
Pagi tadi tiba2 tayar depan pulak ada bunyi sikit.
Semalam tayar belakang je.
Padahal tayar depan dua2 biji tu baru je tukar dekat nak raya hari tu.
Makan riban jugak la duit melayang.
Ni tiba2 dah bunyi tu yang minta check balik.
Rupanya ada skru tercacak kat tayar depan sebelah kanan.
Tu yang bunyi je bila jalan.



Tayar belakang lain pulak ceritanya.
Dari petang semalam duk bunyi macam besi bergesel.
Bila check tadi rupanya brake pad dah haus.
Kena tukar baru.
Ada 2 pilihan.
Nak yang biasa je ke atau nak yang original part dari Honda.
Yang biasa tu harga dalam RM150.
Yang original tu RM245.
Bagi aku mahal la
sebab dulu kereta Wira aku pun penah tukar brake pad jugak RM70 je.
Cina tu siap tunjuk lagi perbezaan antara dua2 tu kasi aku betul2 puas hati.
Tukar memang tetap kena tukar.
Kereta nak pakai hari2.
Akhirnya aku amik juga la yang original.
Dapat diskaun RM40 je.
So harga baru RM205.. huhuhu




Selesai urusan di bengkel aku terus ke Puncak Jalil
pergi rumah rakan aku yang kirim barang2 Bio Aura semalam.
Tu pun dia nak tambah lagi 2 ceramik.
Stok dalam kereta aku dah habis.
Esok je la kena beli lagi.
Pengajaran buat aku lain kali memang kena standby stok lebih sikit dalam kereta.

Petang nanti aku nak keluar lagi mungkin sampai ke malam.
Sementara aku kat rumah ni
aku nak plan balik gerak kerja untuk bulan ni.
Duit dah banyak keluar so kena usaha lebih sikit.
Lepas ni tinggal action je.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...