Monday 17 October 2011

Pengalaman Baru

Tengahari tadi seperti biasa aku ada temujanji.
Kali ni di Medan Selera Presint 11 Putrajaya.
Asalnya CC Hamid nak bawa seorang staf dia
tapi staf tu MC pulak
so postpone tengahari esok.
Kebetulan dia dapat set orang lain untuk jumpa tadi.
Syarul, bekerja sebagai penjawat awam di Putrajaya jugak.
Cuma aku tak ingat kementerian apa.
Syarul datang bersama 2 orang kawan dia.
Ramzul dan Firdaus.
Mereka minta aku share peluang bisnes yang Akademi tawarkan.
Aku share seperti biasa cuma mungkin sedikit ringkas
sebab aku dapat rasa ada sesuatu yang tak kena.
Selesai aku bercerita terus mereka minta izin untuk berkongsi bisnes mereka pulak.
Terjawablah segala persoalan yang bermain di fikiran aku sebelum tu.
Danny dan CC Hamid pun senyum je.
Ini perkara biasa bagi aku
cuma mungkin pengalaman baru bagi Danny dan CC Hamid.
Kami layan je apa yang ditunjukkan.
Secara peribadi memang nampak menarik
lebih2 lagi bila mereka bercerita pasal pendapatan mereka.
Tapi terlalu banyak kekeliruan yang mencurigakan.
Kadang2 macam tak masuk akal.
Syukur la Akademi dah tanam ilmu yang sangat berharga dalam diri aku.
7 faktor penting sebelum kita memulakan apa2 perniagaan.
7 faktor yang buat kita tak akan tertipu.
Siapa2 yang nak tahu 7 faktor tu
jemput la datang malam esok di USJ Taipan.
Aku berani jamin 200% sesiapa yang berpegang pada 7 faktor tu
InsyaAllah akan terselamat dari sebarang penipuan.

Pukul 5 tadi aku ada 1 lagi temujanji.
Kali ni kat Anjung
sebelah opis aku.
Dah lama nak set masa dengan dia
tapi memandangkan kerjanya sebagai Pembantu Am Pejabat yang sering ke sana ke sini
agak sukar sikit nak set temujanji dengan dia.
Nama dia Soni.
Banyak jugak yang dia tanya waktu aku cerita tadi.
Dia terlalu negatif.
Baginya perniagaan ni mesti kena buat pinjaman bank.
Sebab tu selama ni dia buat tak tahu dan malas nak ambil tahu.
Tapi lepas aku dah cerita semuanya dari A sampai Z
baru la dia faham.
Baru dia sedar selama ni dia dah salah faham.
Apapun dia nak fikir dulu.
Nak bincang dengan isteri katanya.
Terpulanglah.
Tugas aku hanya berkongsi peluang.

Selesai di Anjung aku terus ke Presint 16 pulak.
Abg Rahman dan Yusuf dah tunggu kat sana.
Yusuf bawa rakan sepejabat dia, Hafiz.
Baru bertunang dan sedang mencari peluang menambah pendapatan.
Alhamdulillah sangat positif.
Selamat datang ke Akademi Taipan
Malam ni aku tak kemana2
duduk rumah je.
Nak lengkapkan mana2 borang yang masih belum lengkap.
Esok bermula hari baru
episod baru
perjuangan baru.
InsyaAllah esok pun jadual aku penuh sampai ke malam.
Tengahari waktu rehat kat Presint 11.
Petang lepas kerja kat Presint 16.
Malam kat USJ Taipan.
Kalau ada kawan2 yang berminat nak tahu peluang perniagaan ni
boleh la call/sms aku
010-2207181



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...