Monday 3 October 2011

Hutang Along

Maaf lambat update.
Agak sibuk dan penat sikit
dan ada beberapa perkara yang perlu diselesaikan.
Tengahari tadi ada appoinment kat Dengkil.
Jap lagi kat Kajang pulak.
Nanti malam sikit aku share la apa2 yang patut kalau berkesempatan.
Yang ni aku nak share pasal cerita malam tadi.
Dah ada 2 ke 3 orang kawan aku duk tanya aku bila nak share.
Konon2 habis tunggu la tu.
Ntah2 tak baca pun blog aku ni.
Tengok tajuk je. hehee


Malam tadi jumpa rakan niaga lama aku kat sini.
Dah lama tak jumpa dia
hampir setahun jugak la.
semenjak dia dah berumahtangga.

Aku masih ingat lagi mula2 dia bersama Akademi Taipan dulu.
Waktu tu dia tengah hangat bercinta
tapi bukan dengan isteri dia yang sekarang ni.
Kiranya waktu bercinta dengan bekas kekasih dia la.
Dia kerja swasta dan bekas kekasih dia tu kerja kerajaan.
Asalnya mereka jumpa aku sebab nak pinjam duit sikit.
Ada masalah kewangan katanya.
Rupanya ada hutang Along.
Along dah mula ugut mereka dan family mereka.
Pinjam RM2,000 je.
Seminggu kena bayar RM800.
Lambat bayar sehari amaun tu akan berganda2.
Dalam masa 2 bulan je hutang Along dah jadi hampir RM30,000.
Aku ni pun bukannya banyak duit macam mana nak tolong dia.

Tapi syukur la Allah buka jalan untuk dia.
Aku memang tak mampu la nak bagi duit.
Aku hanya mampu berkongsi peluang je kat dia.
Peluang untuk menambah sumber pendapatan.
Pada aku kalau bagi duit je masalah dia tak akan selesai.
Masalahnya bukan sebab dia pinjam Along.
Masalah utama, kenapa dia pinjam Along?
Mesti sebab terdesak tak cukup duit.
Gaji atau pendapatan bulanan tak cukup.
Gaji kecil nak buat pinjaman bank pun tak lepas.
Tu yang pinjam Along tu.
So punca utamanya adalah sebab pendapatan.
Sebab tu la aku rasa kena bagi dia sumber pendapatan
bukan bagi pinjam duit tapi pendapatan tetap sama.
Nanti terdesak dia pinjam Along lagi.
Kalau macam tu sampai bila2 masalah dia tak selesai.
Wallahualam.
Ni cuma pandangan aku je.
Mungkin ada yang setuju dan ada yang tak setuju.
Terpulang la.
Yang penting jangan ambil jalan singkat dengan mendekati Along.

Alhamdulillah
dengan sumber pendapatan bersama Akademi
rakan niaga aku ni dah berjaya selesaikan hutang Along tu.
Tapi antara dia dan kekasih dia tu
jodoh tak panjang.
Dia kahwin dengan wanita lain.
Dan kekasih dia pulak berkahwin dengan lelaki lain.
Mungkin masing2 tertekan dengan ugutan Along tu.
Kini dia berazam untuk berusaha bersungguh2 bersama Akademi Taipan
lebih bersemangat
lebih fokus
memandangkan tak lama lagi dia akan menimang cahaya mata yang pertama.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...